Kapsel för sommarstugan

sommarkapsel

När jag för två veckor sedan fotade kläder och började skriva på detta inlägg skrotade jag fortfarande runt i shorts och t-shirt. Nu känns det plötsligt som höst och känns långt borta att skriva om sommarkläder…

Sista delen av semestern tillbringade vi i sommarstugan och jag fick då tillfälle att gå igenom mina kläder jag har där. Eftersom vi oftast reser med buss så försöker vi packa lätt och det är då smidigt att jag och maken har varsin ”sommarstugegarderob” i stugan. Dessa kläder är oftast utrensade plagg hemifrån som inte riktigt hållit måttet i stan, men jag försöker att sålla även här. För ärligt talat, om jag inte gillade ett plagg i stan, varför skulle det bli bättre på lantstället? Nuförtiden tar jag oftast ut gamla favoriter som kanske fått någon liten lagning eller blivit urtvättade, men där det ändå finns något som jag verkligen gillar med plaggen bara det att plagget inte funkar i mer ”klädda” sammanhang längre. Det har även hänt att jag köpt ett extra exemplar av ett favoritplagg bara för att slippa ta med fram och tillbaka. (Så är till exempel fallet med chinosen på bilden/i listan nedan.)

Efter att jag rensat och lagt lite kläder i en ”kanske”-låda att fundera på till nästa sommar ser garderoben ut så här:

Överdelar:
4 långärmade t-shirts
6 t-shirts
2 linnen
2 stickade tröjor

Nederdelar:
1 chinos
1 shorts
1 mjukisar
1 arbetarbyxor

Klänningar:
2 klänningar

Ytterkläder:
1 windfleecejacka (min gamla gravidjacka som funkar även nu)
1 regnställ
3 skor (ett par träskor, ett par tygskor och ett par sandaler)
1 gummistövlar

1 baddräkt

Totalt består ”sommarstugekapseln” av 27 plagg men då har jag inkluderat allt utom under-, sov- och träningskläder (vilka består av ett par yogabyxor). 14 överdelar, 4 underdelar, 2 klänningar, 1 baddräkt och 6 ytterplagg och skor. Jag tycker att detta är en ganska ultimat kapsel för behovet ute på lantstället. Jag skulle visserligen gärna ha ett par jeans också här ute för de kalla dagarna men chinosen räcker oftast. Oftast går jag klädd i t-shirt och shorts om det är varmt och långärmad t-shirt och chinos om det är lite kyligare.

Totalt ryms hela kapseln i en låda (som även inkluderar de plagg som inte inkluderades i kapseln (under- sov- och träningskläder). Tänk om det var lika lätt att planera sin garderob hemma!

5 reaktioner på ”Kapsel för sommarstugan

  1. Hade också ett liknande inlägg på g men hann inte innan det kändes som att semestern liksom var över. Smart att du tagit med favoriter som blivit lite slitna, annars håller jag med dig om att det är lätt att man bara har obekväma, utrensade plagg på semestern. Känns ju olönt egentligen att ha obekväma kläder på semestern, det är ju då man ska ha det så bekvämt som möjligt 🙂

    • Nej, jag gjorde alltid så tidigare att jag tagit ut plagg som jag ”tröttnat lite på” i stan och det blev ju inte bra. Nu känns det faktiskt som att jag har vissa favoriter på landet som jag saknar när jag åker till stan. 😀

      Skulle gärna läsa ett liknande inlägg hos dig!

      • Så bra! Och bra att du står emot att ta med dem hem då så du inte rubbar din välmatchande landet-garderob 🙂

        Känns lite sent med semestergarderobinlägg nu, men å andra sidan kan det ju komma andra semestrar, jul exempelvis. 😉

  2. Tack! Nu vet jag vad jag ska göra med min favvoklänning som fått fläckar men som jag bara inte kan slänga 😊
    Tycker dock att det finns plagg som jag inte använder hemma som passar perfekt till landet. Ex har jag ett pat kjolar som jag tycker är för korta att ha hemma och ex i lekparken. Men på landet använde jag dem massor istället för ett par kortare shorts när det var varmt. Finns inte så många som ser mina trosor där när jag böjer mig ner å plockar upp ungar eller saker 🤓

Kommentera

