Ett bra spartips

Kolla alltid kvittot! Vi har tre närliggande butiker och oavsett hos vilken vi handlar så är det fel nästan varannan gång. Idag köpte jag tomater som var på ganska rejält extrapris och hade jag inte kollat kvittot så hade jag betalat den lilla pengahögen ovan i onödan. Det kan tyckas vara småpengar, men varför ska man betala för mycket? Många bäckar så och rätt var det är så har det runnit bort lika mycket pengar som en overall till E kostar.

13 reaktioner på ”Ett bra spartips

  1. Visst är det ”underligt” att det nästan alltid är fel pris till butikens fördel 😉

    Jag brukar alltid kolla kvittot och det är tyvärr inte alls ovanligt att butiken ”glömt” ändra priset i kassan.

    Undrar just hur mycket man sparar på ett år genom att kolla kvittot… En rejäl summa, misstänker jag.

    • Egentigen borde jag börja räkna det där. Det är som sagt nästan varannan gång så det lär ju bli en hel del. Värst var när de hade tagit fel på en vara som kostade 39 kr/kg och en som kostade 699 kr/kg. Gissa om vi gick tillbaka när det blev 170 kr för mycket!?

  2. Så rätt!!! Jag kollar alltid kvittot, och precis som du skriver, är det ofta fel. Man kan tycka att det handlar om småpengar, men det var ju kanske därför jag beslöt mig för att köpa en viss sak och då vill jag ju inte betala ett ordinarie pris när jag kommer till kassan…
    Bra ”allmän” tips =).

    Ha en fin kväll.
    Kramar

    • Nej, ofta väljer vi att handla vissa varor då det är extrapris och då vill man ju inte betala något annat.

      Kram

  3. Jag kollar alltid kvittot! Men av nån underlig anledning så verkar det alltid bara bli fel till min fördel. Typ att den i kassan glömt att skanna in nån vara. Så det är inte alltid bara till butikens fördel dom ”råkar” göra fel som nån hade skrivit här ovanför 😉

    • Det är ju bra för din del då. 🙂 Ibland blir det också fel till vår del i dessa butiker, men inte i samma utsträckning som till butikens fördel.

    • Inte för att märka ord men jag skrev faktiskt att det ”nästan alltid” är fel pris till butikens fördel 😉 Det är inte samma sak som alltid.

  4. Det där är något vi verkligen skulle behöva bli bättre på..Brukar kolla så att tag 2-erbjudanden och dyl kommer med, men annars har jag i stort sett alltid glömt kilopris på olika varor när jag kommer till kassan..Teflonhjärna 😉 Hur gör du för att komma ihåg? Skriver på handlingslistan eller?

    Sv: Vi spanade efter vagn på blocket den här gången också, men city selecten är så pass ny att begmarknaden inte var så stor eller fördelaktig. Då var det värt att betala en tusenlapp mer och få garanti. Lycka till med jakten 🙂

    Ja, fast i den här föräldragruppen (barnvagnsnördarnas föräldragrupp), så känns det verkligen inte som en ”vanlig” irlgrupp, utan det är många lustiga diskussioner..Ibland spårar det ur rätt ordentligt 😀 Man kan bli förvånad och chockad över hur öppna människor kan vara med sitt och andras privatliv, inga spärrar alls.

    Hoppas att inskolningen ska gå bra för E!

    • Oftast är det faktiskt maken som kommer ihåg priserna… Men om det är något särskilt kilopris som vi handlat efter, som nu med tomaterna, så brukar jag komma ihåg i alla fall ungefär. Sedan kan jag ofta fundera på om priset verkligen vara 25:90 och inte 24:90, men det brukar jag låta vara.

  5. Sv: Skönt o höra att man inte är ensam om det! 🙂

    Hoppas att du får en fin och härlig dag på stan, och hittar det du söker 🙂 Kram

Kommentera

