Ett försök till järnrik gröt

barngrot1

Eftersom jag inte är särskilt förtjust i tillsatser och konstgjorda ämnen så valde jag att göra egen barngröt när storasyster var liten, och nu när lillebror börjat äta lagad mat får han detsamma. Även om köpegröten ger mycket järn och mineraler så innehåller den även en massa ämnen som inte känns så nyttiga – som maltodextrin, vassle, skummjölk, palmolja och emulgeringsmedel. Det är inget jag är särskilt sugen på att mina barn ska äta dagligen.

Små barn har stort behov av järn, men jag tycker att det borde vara möjligt att kunna tillgodose detta med naturliga ingredienser. Det rekommenderade dagsintaget av järn för en bebis på 6-11 månader är 8 mg, enligt Livsmedelsverket. Just järnvärdet anges som en av de viktigaste berikningarna i industrigröten och extra viktigt för vegetarianer. Den berikade gröten har lite olika järnvärde beroende på märke och sort, men generellt kan man säga att det ligger på runt 3 mg per portion. Det är detta värde jag strävar efter när jag gör egen gröt. Hade vi ätit kött i vår familj hade jag övervägt Lilla Matdérivens recept på gröt med mortlat paltbröd då just paltbröd är extremt järnrikt, men nu försöker jag istället få upp järnvärdet med vegetariska råvaror.

Jag har valt att basera gröten på skrädmjöl då jag tycker att det är smidigt att få en slät gröt direkt istället för att till exempel mixa havregryn. Skrädmjölet innehåller 1,59 mg järn per portion (5,3 mg per 100 g). För att få upp järnvärdet har jag lagt till 2 frystärningar aprikospuré (som ger 0, 8 mg järn*) och 1 tsk mixade pumpafrön (som ger 0,6 mg järn*). Totalt kommer då min gröt upp i 2,99 mg järn per portion vilket jag känner är fullt godkänt om man jämför med köpegröten. Dessutom blandar jag ner c-vitaminrikt nyponmjöl i gröten för att hjälpa till att ta upp järnet. Ska man formulera det som ett recept blir det så här:

1 portion egen bebisgröt

1/2 dl skrädmjöl
1 dl vatten
1 tsk mixade pumpafrön
1 tsk nyponmjöl
2 frystärningar aprikospuré

Koka upp vatten i en kastrull, blanda ner mjölet och vispa till önskad konsistens. Blanda sedan ner pumpafröpulvret, nyponmjöl och den frysta aprikospurén. Att blanda fryst puré med den varma gröten gör att den snabbt får en behaglig temperatur för den lilla bebismunnen. På bilden nedan har jag även lagt till en frystärning med katrinplommon för att hjälpa lillebrors mage lite på traven (och för att han tycker att katrinplommon är supergott).

barngrot2

Beräkningen av järnvärden har jag hittat hos bloggen ”Barns mat”.

23 reaktioner på ”Ett försök till järnrik gröt

  1. Ser inte så dumt ut! Jag har försökt med gröt här men det var länge sen det funkade. Försöker byta ut vällingen, det går långsamt. Men han har klagat över ont i magen så nu har vi bytt till majsvälling iaf. Livrädd att det ska trigga glutenallergi, huvva.
    En annan undran, ser du reklam inne hos mig? Stör du dig på det? Du verkar ju också ha gratis-wordpress, jag ser ingen reklam hos dig…? Kram!

    • Trevligt att du inte ser reklam hos mig. 🙂 Jag har nog inte sett reklam inne hos dig, i sådana fall har jag inte tänkt på det.

      Har själv funderat en del över det där med reklamen, och jag har funderat på att flytta bloggen till egen regi pga det, men har ännu inte kommit till skott.

    • Ja, det är ju också järnrikt. Så har man ett barn som inte gillar skrädmjöl, eller som det inte passar av andra anledningar så kan man ju prova det, eller havregryn.

  2. Tack för tipset! Jag har handlat in ingredienserna idag och ska testa gröten på em.
    Jag fick nyponskalmjöl, är det samma som du använder?

  3. Tänkte testa denna gröt till vår minsta, funderar bara på de mixade pumpafröna… finns det att köpa eller mortlar/mixar du dem själv? Går det???

  4. Jag har tänkt att fabriksgröt innehåller pulvermjölk som hindrar upptaget, vilket borde göra att hemgjord gröt utan minsta tillsats av mjölk borde kunna ”vinna” även om det skulle innehålla lite mindre järn från början?

    • Ja, det har varit min tanke lite också. Har försökt att grotta i det där med pulvermjölkens påverkan på järnupptaget, men inte fått något ordentligt svar.

      • Jag har skrivit om just järnupptag i detta inlägg: http://barnsmat.blogspot.no/2012/09/jarn_1.html
        Mjölken eller kalciumet påverkar främst upptaget av icke hemjärn alltså järn från vegetabilier.

        ”Upptag
        Upptaget av järn påverkas av flera faktorer, det stimuleras av C-vitamin, och en okänd faktor i kött (så kallade köttfaktorn som inte finns annat än animalier). Järnupptaget kan hämmas av Kalcium (speciellt järn från vegetabilier), kaffe, te och choklad. En gjutjärnspanna kan öka järninnehållet i maten men påverkar inte upptaget i sig.

        Upptaget av mineraler från maten vi äter är relativt liten, hemjärn kan absorberas till 15% av det som intas. Medan endast 2-10% av icke-hemjärn absorberas.
        Det betyder att man behöver äta betydligt mer järnrika vegetabiliska matvaror för att absorbera samma mängd järn som från en mindre mängd kött/animalier.

        Däremot verkar bröstmjölk vara speciellt där barnet kan absorbera väldigt hög procent av det barnet dricker. En gammal studie från 1977 visade att hela 49% av järnet i bröstmjölk absorberas och i jämfört med ersättning endast 10 %.”

        🙂

        Tack för en fin och inspirerande blogg!

  5. Tack för bra recept! Hur mycket väger ca 1 tärning aprikospuré för dig? Lite nojig över att inte få till doserungen rätt med tanke på järnet!

    • Kul att du gillar receptet! Min minsta äter inte gröt nu så jag har tyvärr inga tärningar att provväga. Men det är sådana vanliga klassiska tärningar så om du inte spär allt för mycket med vatten så borde du absolut få till det bra.

  6. Hej.
    Hjälp
    Hittar inte ekologisk skrädmjöl nyponmjöl pumpafrön… hittar bara… om jag har hittat risenta nyponskalsmjöl, risenta pumpa kärnor och stöpafors kvarn skrädmjöl….. tycler du jag ska köra på det eller ska jag leta vidare.. vill ju köra ekologisk. …

    • Det är svårt för mig att säga om du ska nöja dig eller leta vidare, det beror helt på hur det känns för dig. Jag vet heller inte var du bor och hur utbudet ser ut där, men det finns ju kanske att beställa på nätet. Såg att t ex Mathem har eko nyponskalmjöl och pumpafrön, men kunde inte se skrädmjöl.

  7. Hej och tack för en strålande blogg! Jag har försökt att göra denna plus andra ”rena” gröter till min tiomånader men hon ratar dem totalt. Känner mig lite förtvivlad. Jag började ge henne gröt, då Hipps men det tog mig endast två portioner tills jag insåg vilken skit den innehöll och vill nu ge henne bra saker.
    Vad gör ni med en gröt-vägrande bebis? Hon äter gärna andra saker så som avokado, smörgåsar, pasta, linsgrytor osv men då själv… gröten måste jag ju ge henne och dessutom verkar hon inte gilla den alls.

    • Lillebror var en grötvägrare visade det sig kort efter detta inlägg, han är nu tre år och vägrar fortfarande äta allt som är det minsta ”pureeigt” dvs soppa, krämer etc. Inte ens blåbärssoppa går ner… Han vägrade även att bli matad själv utan det var plockmat som gällde när han var i den åldern.

      Vad ska man göra? Jag är av principen att jag inte vill tvinga i mina barn mat – är de hungriga så äter de och så länge jag ger dem varierad mat så får det duga. Jag försökte helt enkelt att ge så järnrikt som möjligt i den övriga maten. Torkad aprikos i plockbitar istället för mixade ner i gröten t ex. Det blev ju inte alls samma nivå av järnberikning men jag tänkte att så länge han äter bra, följer kurvorna på bvc och verkar må bra så borde det inte vara någon kris. Samtidigt var jag lite orolig då och då så jag önskar nog att jag tagit upp det med Bvc för vi har en vettig sköterska, och det har ju inte med den berikade grötens vara eller ickevara att göra, lillebror hade med största sannolikhet även vägrat industrigröt om vi testat. Kanske hade de ifrågasatt vår vegetariska kost i så fall. Men nu när jag var på treårskontrollen så nämnde jag att vi inte äter kött och hon verkade inte reagera på det utan nöjde sig med att han äter bra och varierat utifrån vår kosthållning.

      Är du orolig kanske du ska fråga Bvc ändå om du känner förtroende för er sköterska. Äter ni kött hemma skulle jag rekommendera att kanske ge smörgås på paltbröd som ju är otroligt järnrikt. I Danmark vet jag att de ger barnen järndroppar (vilket jag funderade på) så det kan vara värt att kolla upp det går att få tag på.

Lämna en kommentar