Ta hand om dina saker!

gjutjarn_o_tra

En effekt av slit-och-släng-samhället är som jag upplever det, att människor inte tar hand om sina saker.

Det yttersta exemplet på detta är människor som slänger saker som ”gått sönder” men som skulle vara fullt funktionsdugliga igen med en enkelt åtgärd. Till exempel skjortan som tappat en knapp, tröjan vars söm spruckit i sidan eller stolen som blivit lite ranglig. Med en ny knapp isydd, en raksöm i sidan eller lite lim i ryggfästet skulle sakerna blivit som nya igen, men många orkar inte när det är så enkelt och billigt att köpa nytt. Eller, som jag tror blir mer och mer vanligt; de vet helt enkelt inte hur de ska göra.

På samma sätt upplever jag att många vill ha underhållsfria saker, och det är något som jag mer och mer märker även hos miljömedvetna. Jag har sett ett flertal frågor i diskussionsforum där det efterfrågas mer miljövänliga alternativ till all den plast vi har i köket, men där det även finns önskemål på att sakerna ska gå att behandla på samma sätt. Vi har själva valt material som trä och gjutjärn när vi haft behov av nya kökssaker, och de kräver ju lite mer underhåll. Ingetdera går att diska i maskin, träprylarna kräver att bli inoljade lite då och då och gjutjärnet måste torkas rent direkt efter disk och även det oljas in vid behov. Behandlar vi inte sakerna som de behöver, ja då spelar det ju ingen roll om vi gjort ett medvetet materialval, om vi ändå fortsätter med samma slit-och-släng-mentalitet.

Så här kommer en uppmaning: Ta hand om dina saker! Välj inte bara prylar med omsorg utan se till att få de att hålla så länge som möjligt också. Vet du inte hur? Det finns hur mycket beskrivningar som helst på nätet och massor av diy-videos på Youtube.

6 reaktioner på ”Ta hand om dina saker!

  1. Bra inlägg! Detta är något jag skulle vilja bli bättre på. Den senaste fadäsen var när jag insåg att hade jag klackat om favoritskorna tidigare hade de gått att rädda. Nu var det liksom inget kvar för skomakarstackarn att jobba med. Bittert!
    Men kanske den perfekta sparken i baken att göra något åt den dåliga vanan. Nu när det är köpstopp här med kan jag ju inte köpa nya heller.
    Hittade jättefina klädvårdstips hos basedrobe (utom det där med sköljmedel??)
    Har du något miljövänligt tips för att hålla vita kläder vita?

    • Åh, vad surt! Men visst är det på ett sätt svårt att hålla koll på hur en bäst tar hand om sina saker, när det inte är kutym i samhället att göra det. Jag tänker att det var annorlunda förr när alla tog hand om sina saker och det kanske gick att få tips och råd från varandra om när det var dags att fixa något.

      Det tips jag har hört, men inte testat själv, är att lägga citronsaft tillsammans med tvättmedlet.

  2. Så himla sant! Om man köper färre saker av bra kvalité o som man verkligen gillar så tror jag man tar hand om sakerna bättre. För två år sedan köpte jag ett par kavat skor till mig som får regelbunden kärlek i form av att jag tvättar o smörjer dem. Trots att jag använt dem förhållandevis mycket ser de alldeles nya ut. Å jag njuter varje gång jag får ta på dem. Tack också för att du skriver en av mina absoluta favoritbloggar. Har läst länge men inte kommenterat tidigare. Du har så mycket klokt att förmedla 😀. En fin dag önskar jag dig, Karin

    • Åh, tack för dina fina ord. Har lite lägre motivaion att blogga nu (känns som om jag skrivit allt tusen gånger, så då känns det kul att veta att det finns några som fortfarande uppskattar den.

  3. Visst är det så?! Vi jobbar på att tänka långsiktigare när något nytt köps in till hemmet (och nu på senaste har det blivit lite väl mycket inredning känner jag..), och att vara rädd om det vi har. Men träslevarna kör vi i maskin, och det funkar bra! Däremot var det någon som även körde träskärbrädorna, med ett inte lika lyckat resultat..Nåja, dom går ju ändå att hacka på även om de är lite ojämna nuförtiden 😉

    Och när det gäller min garderob så är jag verkligen glad och stolt över mig själv då det gäller att minska på slit&slänget, men så var det ju den där detaljen med vart jag jobbar. Svårt att klä sig inspirerande och ”i mode” med butikens plagg utan att handla efter säsong. Försöker hålla det på en lagom nivå och tänka plagg som håller flera säsonger.

    Så glad att se en uppdatering från dig (även om det nu var några dagar sedan jag läste detta inlägg första gången sittandes på bussen), du skriver ju en av mina absoluta favoritbloggar, men det vet du väl?!

    Kram!

    • Åh vad jag glad blir över att du har min blogg som en av dina favoriter. 🙂

      Intressant det du skriver med kombinationen av ditt jobb och långsiktighet när det gäller kläder. Skulle gärna läsa mer om det!

Lämna en kommentar