IN:UT Augusti

IN:
2 grytlappar
13 skaldjursbestick
1 sax
10 muggar
1 pepparkvarn
1 zestjärn
4 vinglas
1 skohorn
3 handdukar
1 kofta
1 par byxor
Totalt IN: 38

UT:
1 saftmaja
1 potatispress
3 osthyvlar
1 ugnsform
2 grytlappar
1 sax
7 muggar
2 glas
1 skohorn
4 handdukar
1 kruka
1 kofta
Totalt UT: 31

Kommentar: En av anledningarna att det inte blivit mycket skrivet här i Augusti var att en släkting till mig gick bort i slutet av juli. Förutom den känslomässiga aspekten när någon närstående går bort, som gjorde att jag liksom inte hade riktigt lust med att posta glada inlägg om sommarutflykter varken här eller på Instagram, så började vi också arbetet med att ta hand om släktingens lägenhet.

När vi gått igenom släktingens saker har jag försökt att tänka på vad vi faktiskt behöver och skulle använda. Jag tycker att det är roligt att använda saker som påminner mig om min släkting, samtidigt försöker jag påminna mig om att minnet sitter inte i själva sakerna. Många saker gav också ett helt annat minne från min barndom än när jag såg dem ligga nerpackade i en låda, och jag insåg att de skulle inte alls få samma glans i mitt hem. Till största delen har jag bytt ut saker i vårt hem som var lite slitna eller tråkiga, då min släkting hade väldigt bra smak och många fina saker. Men även kompletterat med saker som vi vet skulle komma till användning, även om vi skulle klarat oss utan.Till exempel har vi nu en pepparkvarn för vit-och en för svartpeppar vilket ju inte är ett måste men som känns väldigt trevligt. Och jag tänker på min släkting varje gång jag använder den.

Det enda inköpet jag gjort denna månad var en svart kofta som ersatte en annan som lagats lite för många gånger, och ett par byxor.

Barnens IN:UT:

IN:
4 böcker
1 gunga
1 stövlar
1 skor
7 prylar till dockskåpet
Totalt in: 14

UT:
1 gunga
2 ryggsäckar
1 låda duplo
5 par skor
2 par stövlar
2 jackor
3 klänningar
1 tofflor
Totalt UT: 17

Kommentar: Mina barn växer på sommaren, så nu var det dags att se över ytterkläder och skor inför hösten/vintern. För lillebrors del så sorterades en del ut och fylldes på från storasysters garderob. Storasyster kunde ha det mesta, men behövde komplettera med nya skor och stövlar (och ett par nya skalbyxor som jag nu ska leta på loppis).

På lantstället bytte vi ut bebisgungan mot en vanlig plankgunga. På tiden kan tyckas eftersom storasyster är fem år.

Fyra böcker blev det också från släktingens bokhylla som hade några barnböcker där. Barnen fick också lite småpryttlar till sitt dockskåp, småsaker som jag lekt med hos släktingen när jag var liten.

4 reaktioner på ”IN:UT Augusti

  1. Jag beklagar sorgen!
    Och tycker ni gör helt rätt i att ersätta bruksföremål från hens boende istället för att bara ta prydnadssaker som minnessaker. Vi gjorde likadant förra sommaren när min mormor gick bort. Nu tänker vi på henne och minns, varje gång vi lagar mat med hennes saker. Känns fint på något sätt!

    • Nej, prydnadssaker är inte riktigt min grej, hellre saker som faktiskt används. Och som du skriver är det ju ett fint sätt att minnas att använda personens saker i vardagen.

  2. Vi beklagar sorgen!
    En del av starten till vår minimalistiska resa var när Herr Minimalist mormor gick bort och en stor lägenhet skulle rensas ut. Mindre än ett år senare gick Fru Minimalists mormor bort (http://minimalisterna.se/nar-det-mesta-plotsligt-blir-oviktigt/) och då var det inte lika mycket att rensa ut, men däremot hade vi börjat blogga och fick verkligen fundera kring vad vi ville ta hand om. Det här tog vi in då:
    http://minimalisterna.se/bouppteckning-och-prylar-in/

    Men pö om pö har saker fått lämna hemmet när vi upptäckt att de inte blev använda eller behövdes för att minnas personen etc. Hellre ett fåtal saker kvar som verkligen kommer till användning, och de gör det idag; vasen, skålen, glögg-glasen…
    http://minimalisterna.se/att-salja-arvda-ting/

    • Tack för beklagandet!

      Intressant att gå tillbaka och läsa era inlägg. Jag tycker att det är väldigt svårt nu när vi väljer ut saker. Som sagt känner jag att jag inte vill ta för mycket saker, och egentligen behövs bara några få saker för att jag ska känna personens närvaro i vårt hem. Och när jag tänker på saker som jag tagit hem från personen i fråga så är det bara egentligen tre saker som jag tänker på. Men samtidigt behövde vi t ex nya muggar eftersom våra gamla krackelerat rätt ordentligt så bra tillfälle då att ersätta med nya. Det är verkligen en balansgång… Är nöjd ändå med att det bara var sju saker mer på in-listan.

Kommentera

