Plastbantning

glasburk

Här hemma plastbantar vi. Det går till så att jag sakta men säkert rensar ut plasten i vårt hem och ersätter med prylar i glas, trä, tyg eller rostfritt. Det är ett ständigt pågående projekt. Jag tror inte att jag köpt en enda ny plastpryl sen vi flyttade in i den här lägenheten för fem år sedan, och ändå har vi en hel del plast kvar i hushållet. Mitt främsta fokus när det gäller plastbantningen är köksprylar och barnsaker. I köket känns det viktigt eftersom de saker som finns där kommer i kontakt med maten vi äter, och dessutom ofta hettas upp. Och barnsakerna – ja, för att barnen är det viktigaste vi har, och jag kommer att göra så mycket som möjligt för att minska på gifterna i deras vardag. Det enda E har i plastväg är duplo, som jag på ett sätt tycker är en himla bra leksak ändå och därför har svårt att ta bort.

En annan som plastbantat sitt hem är bloggaren UnderbaraClara, och det fantastiska är att det visat sig ge effekt på mängden kemikalier och gifter i hennes hem. Det visar en undersökning som Naturskyddsföreningen gjort och där UnderbaraClara är en av bloggarna som deltagit. Undersökningen gick ut på att kända bloggmammor samlade in damm från sina barns rum som sedan analyserades för att se hur många farliga kemikalier och gifter som återfinns i ett vanligt barnrum. Även om det i UnderbaraClaras barns damm hittades en massa gifter, så var dessa lägre än hos de andra bloggmammornas. Anledningen? Plastbantning! UnderbaraClara har plastbantat sitt hem och sitt barns rum och det visade sig ha gett effekt. Känns skönt att det faktiskt finns saker vi kan göra för att minska antalet gifter för våra små. Så kom igen nu – plastbanta du med!

Bild: En fin glasbytta går lika bra att spara rester i som en klassisk plastmatlåda.

22 reaktioner på ”Plastbantning

  1. Det här med plast är knepigt. Jag håller också på att byter ut redskapen i köket men det är lite svårt emellanåt att skiljas från vissa eminenta saker, som tex margaretheskålar.
    Vad gäller barnen känns det hopplöst. Jag har extremt svårt att hitta bra badleksaker tex, som inte är plast o kostar under 300 kr. Det är framförallt priserna som gör det så svårt för vår del, vi har helt enkelt inga pengar för den typen av kostnader. Det innebär ju dock inte att jag vill köpa skräp för 15 kr heller. Har du nåt bra tips?
    Men har du inte köpt ”miljögodkänd” plast? För E hade ju hink o spade i somras. Räknas inte det som plast för att den är miljögodkänd?

    • Haha, du har ju helt rätt! Jag tänkte faktiskt inte på E:s ”sällanleksaker” som hink/spade och badleksaker. Hinksetet kommer från Green Toys och är gjort i återvunnen och testad plast. Därifrån har vi även köpt en båtkanna till badet. Det är ju lite dyrare än vanliga plastprylar, men t ex Lekmer brukar ha dessa nedsatta (hinksetet 119 kr och båtkannan 79 kr). Dessutom har vi badankor i naturgummi från Hevea.

      Kom också på att vi har potta och matset från Beco, som gör produkter i majsbaserad plast.

      Så ja, lite plast har vi faktiskt, men som du säger så försöker jag dels att köpa ”mer ok” plast i de fall vi inte hittar bra alternativ och dels att hålla även dessa saker nere till ett minimum.

  2. Vi håller också på att plastbanta efter att ha läst UnderbaraClaras inlägg! Jag har lagt alla plastleksaker i en låda i vardagsrummet, tills vidare. Tänker som du med duplon, vill helst inte ta bort dem. En sak jag har lite problem är köksredskapen och min egen matlåda. Som stekspade ex, hittar inget bra alternativ!? Matlådan värmer jag i skolan och har ingen tillgång till en tallrik att lägga den på, måste ju ha maten i något som går att värma i en mikro… Känns jättedumt! Har du några tips?

    • Stekspade har vi en vanlig i metall, funkar superbra på gjutgärn och i rostfria trakterpannan. Det enda man inte ska använda metall i är hy tefon, som har plastbantats ut.

      Det finns matlådor i glas, visserligen med plastlock för att hålla tätt men locket värms ju inte och behöver inte heller komma i kontakt med maten. Vet att biltema har sådana och skulle gärna köpa dessa själv, men vi har inte bil så jag har inte kunnat besöka någon sådan butik.

    • Hej! Även här plastbantas det. Det finns en hel del tycker jag, men man får välja aktivt. Idag var jag på IKEA och köpte dessa köksredskap: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30083334/ samt durkslag och ugnsformar i rostfritt.

      Matlådor i rostfritt är ett litet helvete att hitta – har dock spanat in en på Clas Ohlson som verkar slut men snart kommer in i lager: http://www.clasohlson.com/se/Matlåda/Pr342917000. Det verkar dock inte som en lösning för dig om du nu måste värma hela lådan i mikro… Då är säkert tipset om Biltemas i glas bättre!

      • Men är dessa så täta? Vi har rostfria matlådor hemma, men jag tycker inte att de håller tillräckligt tätt tyvärr då vi gör mycket grytor och andra ”rinniga” rätter.

      • Medvetenmini.se har bra matlådor i rostfritt. De har plastlock men dessa ska vara giftfria. Rekommenderar dem! Här har de fina flaskor i rostfritt också. Sedan hittade jag idag matlådor i glas på rekolek.se funderar på att köpa en och testa.
        // Mia

      • Kul!

        Är själv lite lockad av de där uppdelade matlådorna som finns på rekolek. Har inte haft så stort behov av matlådor nu sedan jag blev föräldreledig, men nu till sommaren när det kan bli picknickluncher så kan det ju vara bra att ha.

  3. Jag vet att jag frågat förut, men då var E så liten så det var inte aktuellt än, men hur gör ni med galonkläder, gummistövlar och ytterkläder som ju för att fungera riktigt bra bör vara vattentåliga (och därmed i något syntetiskt material som jag gissar inte är helt kemikaliefritt)??
    Tycker det verkar finnas många plastområden när det gäller barns saker.

    • Ja, det där är ju faktiskt himla knepigt. Hittills har vi anvönt arvegods på regnfronten och då har jag tyckt att det varit ok oavsett, fast jag borde verkligen spana in ekoutbudet. Vi behövde komplettera med fodrade gummistvlar och valde då att köpa ett par från Tretorn i naturgummi. Overallen är också begagnad (köpte pop:s då den fått bra i test) och skorna från Kavat (som gör ekologiska skor) fyndade jag på Tradera till ett helt ok pris.

  4. Intressant och superbra att du skriver om detta! Tänker som du (och säkert fler) när det gäller duplot, men övriga plastleksaker och plastsaker rensar vi efter hand. Hur gör du när det gäller presenter, säger du till kompisar och släkt att ni helst inte vill ha plast eller hur hanterar du det?

    Såg att Emmi ovan tipsat om http://www.ekoleko.se och där har vi köpt större delen av vårt (iofs inet så stora men ändå) leksaksinnehav, bland annat bilar och badleksaker. Deras badleksaker i naturgummi är jättebra.

    En fråga – hur tycker du kvaliteten och ”motståndskraften” mot tex väta varit i de ekologiska skorna från Kavat? Tänkte t ex i vår/sommar när barnen kanske springer i vått gräs etc.

    • Det där med presenter är ju en himla knepig sits. De flesta frågar dock om önskelista inför kalas, och då brukar jag ge exempel på lite icke-plastsaker och kanske även säga lite försynt att helst saker i trä eller tyg.

      Jag tycker att Kavat-skorna hållt bra. Vi har haft ett par gympaskor och ett par vinterkängor och hon har inte blivit blöt om fötterna i något av dem. Har det varit riktigt slaskigt (som vädret är nu) så har vi dock kört på gummistövlar.

  5. Hehe, en fråga till om det går bra… 🙂 Hur funkar det när ni fryser mat, går det att använda glas-matlådor då också, eller blir det som när man fryser en flaska dricka, att de spricker..?

    • Ska jag vara ärlig så fryser vi sällan mat. Det blir oftast precis till middagen och två matlådor… Men de gånger det hänt så har vi faktiskt använt de plastlådor som vi fortfarande har. När jag fryst in barnmat har jag gjort så att jag fryst maten i muffinsformar i metall och sedan lagt över i en plastpåse (som vi också fortfarande använder – har inte hittat något bra alternativ än).

      Gällande att frysa i glasförpackningar så har jag inte testat själv, men hört att det ska funka bara man lämnar tillräckligt med plats och inte fyller mat/dryck hela vägen upp.

  6. Hej, vilket bra inlägg. Jag försöker också plastbanta även om jag tycker det går för långsamt ibland. Vill ju gärna kasta ut allt på en gång. Jag har fått för mig att silikon är ett helt OK material när det gäller kemikalier och sånt. Har t.ex. pastaslevar och slickepottar i silikon. Vad känner du till om det?

    Jo, Jag länkade till ditt inlägg i min blogg, hoppas det är ok (säg ifrån annars så tar jag bort det)

    • Toppen att du också plastbantar!

      Silikon har jag också förstått är bättre då denna är ”naturligt” mjuk så att inga mjukgörare etc behövs tllsättas. Jag använder dock även silikon ganska restriktivt. Har silikon som skydd för E:s glasnappflaska och som du säger i slickepotten, men försöker att ha det endast där jag inte ser så mycket alternativ.

      Bara roligt att du länkade till inlägget, kul att du uppskattade det. 🙂

  7. Pingback: Inlägg till tusen! | Ekomamma i stan

Lämna en kommentar