Ny grön vagn: Up från Greentom

greentom_photo2

I Allt om Barnvagnars rapportering från barnvagnsmässan Kind + Jugend såg jag något som väckte mitt intresse: en barnvagn som både är tillverkad av återvunna material samt som är nedbrytbar i beståndsdelar för att återvinnas på nytt. Vagnen som heter ”Up” är tillverkad av Greentom som är ett tyskt barnvagnsmärke.

Hela 95% av vagnen är tillverkad av återvunna material, sittdelen av PET-flaskor och ramen av polypropene. Det som inte är återvunnet är bland annat hjulen, men dessa är ändå återvinningsbara. Dessutom är förpackningsmaterialet av återvunnet papper och företaget förespåkar miljöfrakt.

Förutom att vagnen är byggd med miljötänk så tycker jag dessutom att den är himla snygg. Enligt Anna som skriver Allt om barnvagnar så känns vagnarna gedigna, lätta men fullt körbara. Även vagnens funktioner ges bra betyg, sittdelarna är vändbara och ställbara plus att du kan sätta på babyskydd på chassit om det behövs.

Vagnen finns med ligg- och sittdel och rekommenderas upp till 18 kilo. Hade vi väntat vårt första barn idag (eller vi inte precis köpt en resevagn) hade jag absolut kollat in denna vagn närmare.

2 reaktioner på ”Ny grön vagn: Up från Greentom

    • Jo, jag har spanat in dem även om vi ännu inte köpt något därifrån. Skulle helst vilja ha en ”lager 2 ziptröja” då den modellen funkat superbra hittills och det har jag inte sett där. Något märke som har den modellen i obehandlad ull som du kan tipsa om?

Lämna en kommentar