Alternera leksaker och skapa mer plats i barnrummet

leker

Min organisationstil hemma är att rätta munnen efter matsäcken. Det vill säga att har vi inte tillräcklig plats för alla saker i de skåp och garderober vi har, ja då har vi för mycket  saker snarare än att vi behöver mer förvaringsutrymmen. En fördel med det tankesättet är att vi har kunnat minska ner på antalet möbler och skapa ett luftigare hem utan att öka på ytan särskilt mycket.

Jag försöker att tänka samma sak i barnens rum, det ska finnas ordentlig plats för att leka och kunna ha framme de saker som finns snarare än att vara ett rum för förvaring av leksaker. Den inställningen har funkat bra hittills då vi lyckats hålla nere antalet leksaker, men i och med julen och lillebrors kommande födelsedag blev läget lite annorlunda och det började kännas trångt i rummet. Med en massa leksaker överallt så är det som att barnen inte ser skogen för alla träd, och leker ändå bara med samma saker. En tips jag har fått tidigare, men inte känt att vi behövt ta till, är att rensa och lägga undan vissa saker som barnen leker mindre med för att sedan kunna plocka fram dem så att de blir som nya hos barnet.

När jag läste Ebba Kleberg von Sydows post häromdagen om hur hon plockat undan lekasaker just för att kunna alternera dem så dök motivationen plötsligt upp. Ut i garderoben åkte bland annat de leksaker som storasyster vuxit ur, men som lillebror fortfarande är för liten för. Dessutom plockade jag bort hälften av pusslen, bilbanan och några andra småsaker som barnen inte leker särskilt mycket med just nu. Jag funderar även på att alternera klossar och duplo då inget av dessa är framme särskilt ofta just nu, och på så sätt frigöra en av de fyra lådor som vi har.

Rensar du bland barnens leksaker? Och har du i sådana fall någon särskilt taktik?

24 reaktioner på ”Alternera leksaker och skapa mer plats i barnrummet

  1. Har plockat bort en del grejer som jag tycker kan gå vidare till en yngre kusin, men trolgien får jag lämna iväg det till Kupan – ser han det hemma hos henne så kommer han antagligen vilja leka med det igen.. MEn jag funderar över det mkt nu i dagarna då det kom både julklappar och födelsedagspresenter nu på väldigt kort tid.. =)

    • Samma som här då. 🙂 Tidigare har jag också bara rensat bort, men nu ville jag mest ha mer plats utan att ge bort bra leksaker så då kändes det bra att ta bort för en tid och sedan ta fram dem igen om ett tag.

  2. Jag har också lagt undan leksaker. Jag brukar tänka att barnens leksaker och saker ska få plats (utan att kännas överfullt) i deras rum.

    • När du lägger undan, hur länge har du då de undanlagda? Och har du någon särskild tanke med vilka leksker du väljer att plocka undan (t ex att barnen har två liknande saker, de leker inte just med denna så ofta eller liknande)?

  3. Jag alternerar också leksakerna här hemma. Dels för att det inte ska bli för många leksaker på samma gång, dels för att A reagerar som att leksakerna som plockas fram igen är nya, trots att hon lekt med dom tidigare. Vissa saker ligger undanstoppade 2 månader, andra lite längre beroende på vad det är och hur ofta hon brukar leka med det.
    Sen har jag samma inställning som du när det gäller utrymme och hur mycket grejer man har. Jag tycker att jag rensar och rensar för att hålla mängden prylar nere, men vi har ändå en massa saker över. Vissa grejer är förstås lite svårare att rensa undan, vi har t ex ganska mycket arvegods från min pappa och min farmor och farfar plus makens pappa. Och fastän mycket är sånt som vi verkligen inte använder eller behöver så är det himla svårt att rensa bland just dom sakerna. Det får liksom gå i omgångar.

    Stort grattis på lillebrors födelsedag!

    • Vad kul att höra lite om hur du gör! Får jag fråga hur du brukar göra när du tar fram sakerna. Lägger du bara in dem i skåp och lådor, eller gör du en grej av att ”här kommer nya saker”… Och har du någon särskild taktik vilja grejer som brukar plockas undan?

  4. Min svärmor började plocka bort leksaker och tidningar på våren för att sedan plocka fram till sommarens bilsemester. Båda sönerna hade hur roligt som helst med sina ”nya” saker.
    /Henrietta

  5. Hej Jenny! hoppas allt är bra med er. Har du nån bra och snygg förvaringsmöbel för leksaker till barnen? Jag blir tokig på att vi aldrig lyckas få ordning hemma. Skulle behöva en ordningskonsult..haha. Barnen har varit hemma hos Magnus syster och laminerat egna etiketter så det är ju en början i alla fall även om det blev lite roliga etiketter på köpet, (dom fick bestämma själva vad som skulle stå på lapparna). Ha det fint/Sofia

    • Det var faktiskt nära att jag bifogade en bild på vår förvaring i barnrummet, men det föll på att det inte blev någon bra bild…

      Vi har hur som helt en ”Expedit”-hylla från Ikea med åtta fack vilket känns som en klassiker i barnrumssammanhand. I de fyra understa har vi satt backar som rymmer olika typer av ”slänga ner”-leksaker: duplo, klossar, tågbana och lite blandat. I två av de övre har vi satt lådor som innehåller leksaksmat och grejer till spisen, samt pussel, spel och pysselgrejer. I de två kvarvarande facken har vi böcker (vilket numera precis räcker till). Förutom hyllan har vi även en stor korg för gosedjur och filtar.

      Det räcker ganska bra för våra barns behov än så länge. Det jag tänkt komplettera med är en mindre byrå för dock- och utklädningskläder (ev att jag funderar på att alternera klossar och duplo vilket frigör en back för dockkläderna), en stringhylla för lite småsaker som lillebror inte bör ha och ett par ”visningshyllor” för böcker.

      PS. Det här med ordningskonsult känner jag skulle vara ett jobb för mig… 😉

      • Tack för tipsen! Vi får nog börja med att göra en ordentlig rensing, och sen kanske byta ut vår förvaring till en expedit. Vi har en liknande möbel men det finns inga bra backar som passar i den. Skulle nog behöva sätta upp ett par hyllor också, för spel och sånt. Ordningskonsult är absolut ett jobb som skulle passa dig!!

      • Ett tips är att det nog kan gå att hitta en Expedit på blocket. Och att det finns backar som passar till hyllan även på andra butiker, har sett både på Mio och Åhlens.

  6. Själv är jag stenhård här hemma. Innan varje jul och varje födelsedag går mannen och jag igenom våran sons alla leksaker, allt som är av plast, skumgummi eller är tillverkat i Kina ryker, ja förutom duplot då. Vi slänger inte dem dock (om de inte är jättefarliga typ pvc), då jag anser att de ju redan blivit tillverkade så det är ett resursslöseri att slänga när det inte är utslitet, så jag tvättar nallarna för att få bort kemikalier och skänker till second hand. Nu är det ju sådan tur att alla i min bekantskapskrets har fattat att vi inte vill ha plast, så alla leksaker våran son fick i julas var i trä. När han tröttnar på dem hade jag planerat att skänka dem till hans dagis då de är extremt dåliga på miljö där. Skäms nästan lite över det. En annan regel jag har är mitt barn inte ska ha över 100 leksaker (räknar dock inte duplot). Just nu har han 54, så har en viss marginal. 🙂

    • Oj, det var lite leksaker! Räknade våra ungars saker och det blev 197 totalt…för oss känns det som en ok nivå och det blir ju faktiskt under 100 var. 🙂

      Vi har heller inte slängt även om det är plast och sådant som vi inte själva vill ha utan gett till second hand. Det är en svår avvägning, men jag tänker som du att sakerna har ju blivit tillverkade och att det faktiskt finns människor som vill köpa plast och då är det ju bättre att de kan köpa våra begagnade än nya.

  7. Vi alternerar också. Har ett skåp med hylla överst i barnrummet. I det låsbara undre skåpet lägger jag in saker som vi inte ska ha framme för tillfället. E vet om att det finns ”kul saker” där i så ibland vill hon öppna. Då säger jag ok, men då lägger vi in nåt annat. Oftast blir det nån bebisgrej som hon prompt velat ta ut tidigare men tappat intresset för. Har ju en del där i som är i väntan på att lillebror ska kunna leka med det. Uppe i den öppna hylldelen har vi böcker å lite annat. Sen finns en hylla till i rummet å där står förutom en del böcker tre korgar och en större tygback som i princip rymmer alla andra leksaker hon har. På golvet har vi även en docksäng och ett litet bord men där förvaras ju inte saker.

  8. Vi har tågbana, duplo och en flexitraxbana i varsin låda. När detta leks med bör de hålla sig till den saken annars blir det för stökigt. Mao – ska legot fram ska bilbanan plockas undan och det funkar bra. Vi har ingen möbel för förvaring ännu, vårt barnrum känns lite temporärt i väntan på att hitta större bostad. Jag rensar regelbundet – och det sker en naturlig rotation på sakerna iom att vi har två våningar! Däremot är lillebror rätt svårflirtad med leksaker. Han leker ju hellre med skarvdosor, skor eller tidningar :-/.
    Att ha bebisgrejer till lilla och storbarnsleksaker till stora funkar inte. Här ska båda leka med exakt samma sak – alltid! Har fått rådet att skaffa två av saker MEN det kommer inte på fråga…
    Nästa leksak in ska bli en dockvagn har jag tänkt. Ska också rensa ordentligt inför barnmarknader jag ska delta i under våren!

    • Kul att höra hur ni har det med leksaker!

      Våra barn leker också gärna med samma sak, trots att storasyster är snart tre och lillebror ett. Mest är det väl att han vill vara med i det hon leker.

  9. Vi har tänkt i motsatt riktning inser jag nu, ”men så trångt, vi måste köpa mer förvaring!” Men det är ju helt fel ände att börja i. Ska smyga bort lite leksaker nu på morgonen när jag ändå är själv hemma eftersom Kenny tagit Myra till dagis och jag njuter av en lugn morgonstund innan jobbet. Tack för bra inlägg!

  10. Här alterneras det också leksaker. Vi skapade ett ”leksaksbibliotek” där ungefär hälften av barnens leksaker åkte in i en garderob. Vill de ta fram något ur garderoben måste de lägga in något annat, och de får bara byta en dag i veckan. De saker som ligger och samlar damm i garderoben kan efter några månader diskret skänkas bort. Jag är jättenöjd, för just som du säger så ser de ju inte skogen för alla trän när det blir för mycket leksaker. Jag upplever att de har större glädje av sina saker när de har färre framme åt gången. Tack för bra blogg förresten! Här bloggas det betydligt mer sporadiskt på annubattre.wordpress.com 🙂

  11. Hur räknar du leksaker? Jag har inte räknat exakt men tror att mitt barn har säkert 70 böcker, hälften ärvda. Innan jag blev mamma trodde jag att mitt barn bara skulle ha några enstaka snygga leksaker men nu är vår lilla tvåa överfylld. Ja, jag har plockat bort allt som är för mindre barn och smygslänger skräpplastleksaker han får. Men duplo, brio tågbana, Djurgård med djur, fordon, tar så mycket plats…

    Jag skulle vilja göra en större bortrensning (ner till källarn några månader) men min treåring har sådan koll och vet exakt vad som är borta och undrar var tex. Brandbilen är.

    Hur mycket är lagom mycket leksaker att ha framme anser du?

    • Jag har gjort så att jag räknat det mesta som en enskild sak förutom Duplo, byggklossar, tågbanan och dockkläder som jag räknat som en grej var. Saker som är ett ”set” t ex en tårta som är i sex delar räknas som en sak. Med detta räkneset har vi idag alltså ca 200 grejer till våra två barn och jag tycker att det är ganska lagom för oss och barnen. Men då har våra barn ett eget rum där allt kan stuvas in och det är stor skillnad mellan att bo i en tvåa som vi också gjorde innan. Jag har gjort så att jag bestämt hur mycket möbler och förvaring som jag tycker funkar i barnrummet utan att det känns övermöblerat och när det känns som att vi börjar få svårt att få plats med grejerna – ja då är det för mycket.

      Om jag får komma med några försiktiga tips är att du kanske kan plocka undan sådant som vanligen brukar ligga i lådor som barnet inte tittar i varje dag. Jag har framför allt rensat just i lådorna och försöker också att alternera sakerna som står framme för det är framför allt det som det leks med här.

Kommentera

