Vi hemestrar!

hemester

I år kör vi en kombination av att vi semestrar hemma i stan och att vi har några veckor på lantstället. Det känns lite ovant att inte planera någon resa, men samtidigt inser jag när jag räknar tillbaka de senaste åtta åren att vi bara har semestrat utomlands hälften. Visst har jag då och då känt att ”nej, vi bokar en sista minuten i alla fall”, särskilt när kompisar postar fina medelhavsbilder på Instagram, men egentligen känns det väldigt bra i och med att vi har ett par större projekt att ta tag i här hemma. Plus att jag vet av erfarenhet att det inte behöver vara någon semester att resa med en 1,5-åring så det är nog bra att spara utlandsresandet till nästa år. Att hemestra är ju dessutom en bra sak både ekonomiskt och med tanke på miljön.

Nu när vi haft några fina veckor har vi i stort sett varit hemifrån till morgon till kväll och besökt parker och grönområden i närområdet, gärna med bad/plaskmöjligheter för de små. Vi har haft med oss picknicklunch och ätit glass nästan varje dag (semesterlyx!). Tyvärr började solveckorna med att makens cykel gick sönder så vi har mestadels promenerat och åkt kollektivt, men nu är den lagad och vi planerar att göra lite cykelutflykter och utforska områdena som omger oss. Blir vädret sämre har vi några alternativ på utflyktsmål som roliga museum och liknande.

Någon annan som hemestrar i år?

 

12 reaktioner på ”Vi hemestrar!

  1. Absolut, här hemestras det för fullt. Vi åker förvisso till Torpet drygt 20 mil hemifrån men det räknas väl 🙂 Skönt med hemester, inte alls lika ”tvunget” att det ska hända en massa. Och med en liten ettåring känns det överflödigt med medelhavssemester. Fast jag längtar efter det turkosa vattnet måste jag säga. Nästa år kanske. Vi är några par som så smått planerar att hyra hus med pool ihop, vore så kul! Men i år njuter vi av lagom varma dagar, sol och bris. Fina dina små är!
    Kram

    • Ja, just vattnet är det som jag längtar mest efter också, är inte riktigt samma sak att bada här. Att hyra hus är en bra idé när barnen är så små, hoppas att ni kan göra det nästa år!

      • Det enda vatten jag känner till i Sverige som är att jämföra med det utomlands är i Skanör och längs Österlen – dit kan man åka och känna sig nöjd med sol och bad. Men kostnaden blir nog densamma. Ja, nästa år, då jäklar 🙂

      • På Gotland är det lite som utomlands med, men när det är klart är det ju oftast skitkallt… Blå lagunen kan man testa, lite som utomlands =)

      • Åh, AnnaCarin jag är faktiskt rätt sugen på Gotland. Har inte varit där sen jag var liten! Får se om det kan blir en resa dig något eller några år framöver.

  2. Jag hemestrar! =) Vi har iof varit på Öland en vända. Men annars blir det mest Gotland. Vi har sovit i husvagn i Åminne och tältat i Burgsvik hittills. FÅr se vart tältet kommer upp nästa gång… Så ska vi åka till Stockholm i slutet p åaugusti, vi planerar att gå på Wasamuséet och Grönan. Har du nån annan pärla för barn?! =)

    • Jag tycker att Skansen är rätt trevligt ändå, och så finns det en hel del parker som är roliga. Aspuddenparken är en favorit hos oss, de har plaskdamm och lite djur och rätt bra lekmöjligheter. Inget fancy sådär, men det behöver den inte vara för en 3,5-åring heller. På Söder finns en park som heter Bryggartäppan som jag vet är poppis bland många föräldrar. Spårvägsmuseet har vi själva tänkt besöka om det blir någon regnig dag framöver. I Solna finns en park med Mulle Meck-tema som är rätt rolig. Ska fundera om jag kommer på fler tips.

  3. Vi kommer vara hemma mycket under semestern. Dags utflykter och möjligen någon natt på hotell/vandrarhem men annars mest hemma. Flytt till hus i slutet av semestern så packning och spara pengar står högt just nu 🙂

  4. Borta bra men hemma bäst! Vi har fyra kvarter till stranden så det känns inte som någon större uppoffring. Igår hade vi en vän här på fotboll och i morgon besök av en annan kär vän. Resten av sommaren turas vi om att jobba och vara föräldralediga så får vi alla tre lite förlängd ledighet. Vi åker sällan utomlands över sommaren men istället en långhelg till hösten eller våren.
    Nästa vecka jobbar jag i Sthlm och sambon och sonen hänger med, tips på bra barnvänliga ställen att besöka? Sonen är lika gammal som din yngste 🙂
    Tack och trevlig hemester!

Kommentera

