Shoppa på rean med måtta

reakop

Ja, nu är det rea nu igen (eller ja, den har ju hållt på ett tag).

Jag tänkte dela med mig av mina två tips för reashopping: 1, utgå efter vad du har för behov, gör gärna en lista innan och håll dig till den, och 2, reashopping görs med fördel på nätet, då är det lättare att hålla punkt 1. Plus att det är himla skönt att slippa ge sig ut i hetsen på stan.

I år har jag föga förvånande mestadels shoppat på nätet, och mestadels till barnen. Till barnen försöker jag att bunkra upp plagg i nästa storlek och utgår då från ett excelldokument där jag listat barnens klädtyper och markerat antal för varje; dels generellt, dels efter säsong. Framför allt försöker jag att köpa sådant som jag tycker att svårt att hitta på loppisar: underkläder, sovkläder och skor. Skor går visserligen att hitta på Tradera och liknande sajter, men priserna går ofta upp till samma priser som på rean och det finns också en fördel med att köpa nytt eftersom lillebror ska ärva dem sedan och storasyster sliter mer och mer på sina kläder.

I år köpte jag skor och fodrade stövlar från Kavat, trosor, kalsonger, strumpor och nattlinnen i nästa storlek till barnen. Som kanske syns på bilden där jag fotat av en del av inköpen har jag framför allt reashoppat på Polarn & Pyret som jag är väldigt glad över de både har fler och fler GOTS-märkta kläder också numera säljer Kavats skor. Även om jag gärna handlar på mindre ekoshoppar också så är det toppen att ett större märke också satsar på att ekomärka sina kläder. Sedan ska jag ju inte sticka under stol med att randigt är mitt absoluta favoritmönster.

Till mig själv köpte jag ett nattlinne (jag hade tidigare bara ett ”vinternattlinne” och det var kallt när det skulle tvättas) och ett par långa löpartights i ull (som tyvärr inte är på rea längre). Jag hade ett par korta löpartights sen tidigare, men vill ha ett par hellånga också för att kunna springa ute även i kyligare väder. Jag hade även hoppats kunna hitta en kofta då jag har slitit väldigt mycket på mina tjocka tröjor, men det lutar åt att jag stickar en själv istället.

Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd över min reashopping. Visst handlade jag en hel del med mina mått mätt, men jag höll mig till största delen till listan och vet att sakerna kommer att användas.

4 reaktioner på ”Shoppa på rean med måtta

  1. Har mycket lättare hålla mig till ”det behovsprövade” nu då vi kör ett projekt, att enbart handla eko-reko kläder i ett års tid. Befriande att begränsa sig 🙂

    • Eller hur! Jag har aldrig varit så nöjd med min garderob som när jag var gravid och bara hade en bråkdel av plagg.

      Kollade in ditt projekt på din blogg, toppen! Vi kör ju nästan bara eko-rekokläder (begagnat räknar jag som ekoreko oavsett material) men några saker tycker jag är svårt. Tipsa gärna om du hittar bra bh/trosor/strumpbyxor/strumpor!

  2. Haha, mycket likt min reashopping! Jag köpte underkläder och skor till storasyster + presenter till en nyfödd syssling och ett januari-födelsedagsbarn.

Kommentera

