Mina väskor

vaskor

Häromdagen skrev Minimalisterna ett inlägg om områden där en sak kanske räcker, och frågade sina läsare om saker som de bara hade en av men där det kanske är vanligt att ha flera. Jag kommenterade att jag bara har en handväska, och fick då förfrågan att skriva ett inlägg om den. Av den anledningen blev jag inspirerad av att skriva ett inlägg om mina väskor.

Till att börja med kan jag konstatera att det faktiskt inte var helt sant att jag bara har en handväska. Jag hade faktiskt glömt bort min fina kuvertväska, kanske för att jag inte går på så många fester nu för tiden. Jag tycker dock ändå att min ”väskgarderob” är hyfsat minimalistisk, det är i alla fall bara en väska per väsktyp:

Handväska: Mulberry Alexa
Jag letade väldigt länge efter den ultimata handväskan eftersom jag bara ville ha en handväska. För mig var det viktigt att köpa något med kvalitet, tillverkad i Europa, i rätt storlek och att den hade axelrem eftersom jag som småbarnsmamma oftast behöver ha bägge händerna fria. Jag fick leta himla länge innan jag hittade den här som uppfyllde alla kriterier (förutom att jag gärna hade sett den tillverkad i ekoskinn). Det hade ju inte varit helt fel med lite lägre pris heller men eftersom jag bara planerar att ha denna handväska i många år så kan jag lägga hela väskbudgeten på den. 🙂

Fest/Kuvertväska: Dior vintage
Under perioden när det var vanligt med bröllop, dop och andra fester i bekantskapskretsen använde jag ofta kuvertväska. Nuförtiden händer det inte lika ofta och det är ofta barnvänliga tillställningar som gör att en väska inte kan hängas på axeln inte platsar… Kuvertväskan är arvegods från makens mormor, så trots att jag i dagsläget inte använder den kommer jag inte att göra mig av med den. Jag tror att tillfället att gå på vuxenfest kommer att komma tillbaka. 🙂

Ryggsäck: Granit
En bra ryggsäck känns som en klassiker i vardagsgardroben. Denna använder jag när jag ska träna, om jag ska iväg någonstans med barnen som kräver mer grejer än den lilla ryggsäck vi har för extrakläder och blöjor, eller om jag ska gå och handla. Den är inte helt ultimat eftersom den inte tål väta och inte har någon vaddering i ryggen, men är helt ok. Tyvärr började denna bli rätt utsliten i ryggen så jag har börjat kolla utbudet på ryggsäckar. (Hoppas att ryggsäcken håller tillräckligt länge för att vänta på detta projekt.)

Reseryggsäck: Haglöfs Medium
Denna ryggsäck har vi faktiskt två av, jag och maken har varsin. Dessa använder vi som ”reseryggsäckar” när vi ska resa lätt, till exempel för en helg på landet. Maken använder dessutom sin som vardagsryggsäck.

Reseryggsäck: Everest (tror att den är 65 L)
Det här är en reseryggsäck som jag köpte under åren då jag bevistade minst en festival. En himla smidig ryggsäck som har många fack och dessutom ett överdrag som kan gömma remmar vid flygresor. Den har också en löstagbar liten ryggsäck som kan användas som handbagage eller på resmålet. I dagsläget används den inte lika ofta så jag har funderat på att sälja den men har velat lite fram och tillbaka eftersom den är så himla smart och jag varit osäker på om vi kommer att ha behov av den framöver när barnen blir större. Dessutom använde vi den faktiskt på en resa när lillebror var bebis så att den personen som körde vagnen inte skulle behöva dra en resväska samtidigt.

Resväska: Okänt märke, troligen Åhlens egna.
Min resväska är också en väska som har hängt med sedan mina tonår. Den är i mitt tycke perfekta resväskan. Den är i storlek som går att använda som handbagage, vilket för mig absolut räcker även om jag packar grejer för mig plus ett barn eftersom vi alltid reser så lätt vi kan. (Dock tycker jag att den är lite stor för att resa själv men då tar jag oftast ryggsäck.) Dessutom kan den expandera lite vilket är bra så att vissa anpassningsmån finns beroende på hur mycket vi behöver packa. Maken har en liknande modell så med dessa två klarar vi oss bra när vi är iväg hela familjen.

 

Förutom väskorna ovan har jag en datorryggsäck som hör till min jobbdator. Den är dock jobbets så jag har inte med den i sammanställningen ovan. Nu har jag inte heller tagit med makens eller barnens väskor i den här sammanställningen men faktum är att förutom de väskor som nämnts ovan (en ryggsäck och en resväska) så har maken bara en träningsväska och en datorväska. Barnen har varsin ryggsäck, plus att vi har en gemensam ryggsäck för dem som ständigt hänger packad i hallen med ett varsitt ombyte samt ett gäng blöjor.

Bilden visar endast mina vardagsväskor plus kuvertväskan eftersom övriga väskor än undanstoppade då de inte används lika ofta.

14 reaktioner på ”Mina väskor

  1. Tack för det inlägget 🙂
    Tycker din vardagshandväska är såå snygg! Letar efter en liknande själv eftersom min giftgröna börjar ge upp totalt. Jag hoppas kunna hitta en begagnad men om det är helt kört kanske även jag måste titta åt en lite högre budget. Upplever att de väskor jag köpt de senaste åren bara håller ett par år. Förmodligen eftersom jag packar dem rätt tungt och inte lägger tillräckligt mycket pengar på dem.

    Undrar om Beccy inte blivit inställd? Det står något om det på kickstarter-sidan. Vet du något?

    • Du kan nog hitta begagnad, men var himla noga med att kolla så att det är en äkta du köper! Det finns även affärer just för begagnade märkesväskor så det kan ju vara något att kolla in.

      Hittade ingen info om Baccy men ska hålla utkik!

  2. Vilken bra smak du har på väskor. Har länge letat efter den optimala handväskan men det är inte lätt att hitta en som uppfyller alla krav. Jag skyller på det när jag rättfärdigar för mig själv att jag äger ett antal väskor ☺

    • Tack, kul att du tycker det. Visst är det svårt att hitta rätt, kollade runt ett bra tag innan jag hittade denna och gick och funderade på saken rätt länge också.

  3. Kul att det blev ett väsk-inlägg. 🙂
    Jag har resonerat likadant som du vad gäller dyr märkesväska, min är från Karen Millen. Den har hållit färg och form etc betydligt bättre än många av mina tidigare billiga väskor, om några år kan jag kanske till och med rättfärdiga priset. 😉
    I detta gamla blogginlägg finns en bild på mina väskor:
    http://minimalisterna.se/hur-manga-vaskor-behover-du/

    // Fru Minimalist

  4. Jag har traderat på säkert 20 lädervintageväskor. Men jag är för snål… Jag har en hel del väskor men inte så många handväskor, hade en från 10 gruppen som jag älskade, den går nog att laga en gång till, så har jag också en från Granit fast en axelremsväska. Däremot så jobbade jag för Fjällräven och hade sjuklig rabatt, och inte så mkt sug efter zip-offbyxor och rutiga skjortor så jag shoppade en del väskor:

    1.kabinväskan – sjukt nöjd med den.
    2.deras större resväska (mjuk med ryggsäcksmöjlighet för den starke) – också jättenöjd, använde den mest när jag bodde i Sthlm och semestrade i 4 veckor på gotland, stoppade den full med allt.
    3.en kajka – sån lättviktsryggsäck som ni också har, för de mindre utflykterna men ändå med packning, den var väldigt bra när man drog barnvagn på resan.
    4.en campus – träningsryggan
    5.en större vanlig ryggsäck som jag hade som handbagage (helgväska), den blev tyvärr stulen
    6.datorväskan, axelvarianten- osmidig variant har tänkt att jag ska tradera ut den
    7. en som är lik datorväskan fast utan stadga, har jag haft som skötväska – nöjd men lite liten.

    Bambi har en minikånken…

    Överlag är jag jättenöjd med min väskpark, en för varje tillfälle, campus är bra att släpa hem lite varor i från affären med.. Alla har förstås mycket hög kvalitet och ser knappt användna ut, den äldsta är typ 8 år.

    • Kul att läsa om dina väskor och bra att du är nöjd med antalet. 🙂 Jag har funderat på en kånken som egen ryggsäck när min väl ger upp men vill helst ha bredare axelband.

      • Åh nä de passar inte min rygg alls, och jag vill ha knäppning fram mellanaxelremmarna för avlastning. MEn de är fina! Bambis är röd och blå, klassiker.. =)

      • Ja, visst är de fina!

        Vi har faktiskt en minikånken, den fungerade som skötväska när lillebror var liten och är den väska som vi har ”ständigt redo” med ombyten och blöjor. Sedan har barnen varsin Haglöfs Corker xs som utflyktsväskor, de sitter bättre på ryggen när de ska bära själva. Men är inte lika fina…

  5. Jag använder så sällan handväska, så det räcker egentligen med en. Nu brukar jag inte slänga saker som jag fortfarande tycker är fina och kan tänka mig använda igen, så jag har väl kanske 3-4 st, är lite osäker då de jag inte använder ligger gömda någonstans. Inspirerande inlägg, kanske gör jag något liknande 🙂

  6. Vilket roligt inlägg! Jag har ungefär samma kriterier som du angående handväska (jag behöver dock två olika storlekar, har hittat en smal och liten som är toppen men behöver en som din också när jag ska ut med barnen) och har letat länge utan resultat. Ska spana in detta märke, handväskan lät ju lovande som uppfyllde kraven 🙂
    Annars har jag också bara en kuvertväska för fest och ryggsäcken är egentligen mannens och den använder vi även till datorn om det behövs hehe.

  7. Pingback: Ett berg av väskor | Händelsevis

Kommentera

