Två lästips för klappar och två om kläder

Varför inte ge en bok i julklapp? Jag förespråkar gärna upplevelser eller förbrukningsvaror som klappar, men tycker samtidigt att en bok är en upplevelse i sig. Varför inte en bok inom två områden som ligger mig varmt och hjärtat?

Jämställd vardag tipsar om böcker med jämställhetstema.

Ekoenkelt tipsar om böcker med hållbarhetstema.

Och så två lästips om klädåtervinning:

Gröna trådar skriver om vad som händer med kläderna som vi lämnar in till textilåtervinningen. Även ett uppföljande inlägg här.

Själv lämnar alltid in mina trasiga textiler till återvinning hos någon av klädkedjorna. Är det plagg som fortfarande går att användas lämnar jag dem hellre till second hand, men är det trasiga plagg som passerat lagningsstadiet tycker jag att det är bättre att de går till återvinning än att de slängs och bränns upp, även om transparensen är dålig som Gröna Trådar påpekar.

Lämna en kommentar