Att resa med en 2,5-åring och en sexmånaders bebis

semester_med_barn

Förra året reste vi med storasyster till en grekisk ö, och jag skrev då det här inlägget om att resa med en 1,5-åring. I år har hon inte bara blivit ett år äldre, hon har ju fått en lillebror också, så även om mycket jag skrev förra året gällande att resa med barn fortfarande gällde i år, så var det samtidigt en helt annan sak. Dessutom både reste vi annorlunda (med flyg, tåg och bil – mot bara flyg förra gången) och bodde annorlunda (i eget hus istället för lägenhetshotell) så det gjorde ju sitt till. Boendet innefattade ingen större skillnad gentemot att vara hemma, så här kommer jag mer att fokusera på själva resan och hoppas att någonting kan vara till hjälp i reseplanerandet.

Själva resan gick rätt smidigt. Vi valde att ta med oss en resevagn och en sele, och under själva resan satt storasyster i vagnen eller gick och lillebror satt i selen. Planen var att väl framme skulle storasyster mestadels gå och lillebror använda vagnen, men det funkade inte riktigt. Visserligen åt vi inga middagar ute på restaurang, men vi gjorde fler besök i närliggande städer än jag tänkt och då behövdes vagnen för att slippa jaga barn konstant. Vi hade ju selen med, men med tanke på värmen så ville jag hellre att lillebror skulle ligga i skuggan under sufletten. Som tur är fanns en vagn på plats som vi kunde använda oss av, så problemet löste sig väldigt smidigt. Hade vi gjort en annan typ av resa (en mer vanlig solsemester med mycket uteätande och promenerande) hade vi nog tagit med två vagnar redan från början.

Vi försökte att resa med så lätt packning som möjligt eftersom vi först skulle flyga och sedan byta till tåg, och då vi skulle vara borta så pass länge så var det heller inte ett alternativ att ha med blöjor och förbrukningsartiklar för hela semestern. Det löste sig dock bra då jag hittade ett ekologiskt blöjmärke till lillebror, och de hade faktiskt ett hyfsat ekoutbud på stormarknaden där vi brukar handla. Det är dock svårt att veta innan så jag hade med både våtservetter och solskyddsfaktor eftersom det är produkter där jag är väldigt nogrann med innehållet.

När det gäller övriga packningen så känner jag mig faktiskt rätt nöjd, även om jag hade kunnat plocka bort både ett och två plagg. Samtidigt är det svårt att veta hur mycket de kommer att spilla/kräkas/smutsa ner sig så det hade likaväl kunnat vara tvärtom. Förutom kläder och hygienartiklar hade vi med rätt få prylar. Datorn fick stanna hemma, men vi hade med Ipaden som vi köpt veckan innan och den var verkligen det bästa i packningen. Den var guld värd i projektet att hålla storasyster sysselsatt på både flyg och tåg. Dessutom hade jag packat ner lite pixiböcker som vi läste (ett hett tips då de tar sån liten plats), ett gäng kritor och några mjuka leksaker att tugga på till lillebror. Tillsammans med att vi tajmade in en tupplur och lite mat så höll vi barnen helt okej sysselsatta. Vi hade en väska var som handbagage och en hade jag packat med ”viktiga saker” som kamera, pass och pengar, och den andra med leksaker, blöjor och ett ombyte var. Ombytet var välbehövligt då lillebrors blöja läckte redan på tågstationen på hemresan.

En sak som dock saknades var det där uv-tältet som vi valde bort förra resan. Då funkade det bra ändå, men den här gången var det ett stort projekt att hitta skugga till lillebror när vi besökte olika stränder och parasoll inte funkade. Hade jag tänkt till lite tidigare hade vi nog kompletterat med ett på plats, men nu gick jag mest och grämde mig till sista dagarna på resan.

Generellt är mina resetips för att resa med barn samma som när vi reste själva – att resa så lätt som möjligt (det mesta förutom specifika prylar går ju att komplettera på plats), att veta var du lägger vad (så att du inte behöver rota igenom hela väskan för att hitta solhattarna när ni kliver ut i solgasset utanför flygplatsen) och att planera gott om tid. Lycka till ni som ska ut och resa med barn!

9 reaktioner på ”Att resa med en 2,5-åring och en sexmånaders bebis

    • Ja, alltid kanske man får någon tanke som inte har dykt upp innan. Sedan är det ju alltid olika beroende på barnens ålder, sätt och hur resan är utformad.

  1. Intressant att läsa om att resa med barn. Vi ska åka till Grekland i september med en femmånaders. Jag funderar på vagn och blev nyfiken vilken ni har på bilden här ovanför. Märke? Går det att ha barnet både mot sig och från sig?

    • Vad härligt att ni ska iväg till Grekland, hoppas att ni får en fin resa.

      Vi hade turen att få låna en Njoy Bubble, som går att barnet både vänt mot sig (och ifrån sig) och det tycker jag verkligen är bra när barnet är så litet. En recension av vagnen går att läsa här: http://ombarnvagnar.com/2013/07/njoy-bubble/ och jag kan säga att jag i stort sett håller med om det Anna skriver.

  2. Kan skriva under på alla dina tips och råd, dock har vi aldrig haft med oss UV-tält och inte heller saknat ett. Det är ju så mycket som skiljer mellan olika resmål, precis som du skriver!

    Sv: Det är så spännande med husplanerna! Samtidigt som vi ligger sömnlösa och grubblar så är vi så taggade och förväntansfulla inför allt vi (förhoppningsvis) har framför oss 🙂

    Haha, min blogg har gått från vardag till mammablogg via barnlängtan och nu med en touch av husbygge..Ni kommer få följa med i varje steg 🙂 Ja, det är ju vårat livs projekt det här, både ekonomiskt och med planering, men det är redan så himla roligt! Kul med stugplaner, det finns ju en hel uppsjö av fina modeller från minst lika många tillverkare. Hade ni tänkt er nyckelfärdigt eller bygga själva?

    Vår dejtkväll var så härlig, att bara fokusera på varandra och äta god mat i lugn och ro, för att sedan kolla serier liggandes i sängen. Tusen tummar upp!

    • Kul att vi får följa med! 🙂 Vi tänker nog oss ett nyckelfärdigt hus. Hade varit fantastiskt kul att bygga själv, men det är bara att inse att då blir det nog inte klart medan barnen förrän barnen är stora, om ens då.

  3. Vilka våtservetter använder ni? Har du koll på vilka som är bäst/sämst vad gäller innehåll å så? Vi använder ganska lite såna å kör med torra med vatten å babyolja hemma. Men måste ha med i väskan å gissar att det behovet ökar ytterligare med nya bebisen…

    • Vi använder från Eco friendly baby, de har jag uppfattat som bland de bättre innehållsmässigt. Vi använder också bara på språng och då går det ju inte åt så himla många i alla fall.

  4. Pingback: Resa lätt med två barn | Ekomamma i stan

Kommentera

