Barntandkräm med bättre innehåll

barntandkram

Tandkrämer är ett område som jag vet att många har svårt att hitta alternativ med bra innehållsförteckning. Själva har vi provat flera naturliga, men alltid återkommit till vår vanliga (Actas) eftersom jag är så van vid den klassiska tandkrämssmaken och har otroligt svårt att vänja mig vid någon annan. När det gäller barnen började vi dock direkt med mer naturlig tandkräm vilket känns bra.

Det råder en ganska hätsk debatt om fluorets nytta (eller onytta) i ekokretsar, men jag känner mig trots flitiga länkningar i olika forum inte tillräckligt insatt för att ta ställning mot fluor. Det senaste halvåret har storasyster dessutom börjat få både lördagsgodis, glass och andra sötsaker så därför vill vi säkerställa att hennes tänder håller sig fina genom att tillsätta fluor ibland. Samtidigt är jag inte helt övertygad om fluorets mirakelverkan heller, och eftersom bägge barnen sväljer tandkrämen istället för att spotta så har vi valt att kombinera fluortandkräm och fluorfri tandkräm. För att det inte ska skilja sig för mycket i smaken så har vi gjort så att vi (framför allt i början) blandade med lite av den fluorfria tandkrämen när vi borstade med den med fluor (eftersom barnen tycker bättre om smaken på den fluorfria). På så sätt utesluter vi inte fluoret helt men minskar på det vilket känns helt rätt just nu.

Bland de fluorfria tandkrämerna så har vi testat två barntandkrämer; Laveras och Jack N’Jills. Storasyster gillade dem ungefär lika mycket, och Laveras hade en prismässig fördel, men Jack N’ Jills vann genom att den hade en bättre konsistens och var färgfri. Kan säga att hallonröd tandkräm, en vilt borstande unge och vit pyjamas inte var en hit.

När det gäller barntandkräm med fluor så gjorde Råd & Rön ett test av barntandkräm för några år sedan där de bland annat angav om tandkrämen innehöll SLS (sodium lauryl sulfate). Ämnet angavs eftersom det bör undvikas i tandkräm då det kan vara irriterande, särskilt för slemhinnorna. Av de testade fluortandkrämerna för 0-6 år (de innehåller lägre fluorhalt, 1000ppm än juniortandkräm med 1450 ppm) var det (bara) fyra stycken tandkrämer som där visade sig vara utan SLS: Apolivas, Icas och två varianter från Zendium.

Storasyster tycker att mint smakar ”starkt” så av den anledningen valde vi att testa den av Zendiums varianter som smakar vanilj. Apolivas ska också ha en mer ”barnvänlig” smak, och eventuellt kanske vi testar den också. Den har kortare innehållsförteckning än Zendums men några ingredienser som jag ser som ett ”no-no”. Tyvärr känns det som att det är svårare att få en riktigt bra innehållsförteckning när det gäller barntandkrämer med fluor. Som exempel är innehållsförteckningen för Zendiums Junior Postis Per mer än dubbelt så lång som Jack N’Jills. Oavsett om en väljer fluor eller inte till sina barn så är det ju trevligt med så lite konstigheter som möjligt. Tipsa gärna!

32 reaktioner på ”Barntandkräm med bättre innehåll

  1. Bambi får Weledas fluorfria, jag har just nu King Fishers fluorfria och en med fluor i. Jag alternerar och brukar borsta Bambis tänder med yttepytte av min fluoriga ibland. Har du testat oilpulling? Jag gör med kokosolja ibland, men jag har köpt fluorskölj nu efter tandläkarbesök. Jag är också kluven, jag tror inte jag har mer karies nu än tidigare, men jag vill ockås använda fluor ibland, dock inte varje dag. Undviker de där debatterna så mkt jag kan, verkligen hätska. Vaccin och fluor, de debatterna orkar jag inte med….

    • Jag har faktiskt funderat på att gå ur några av grupperna med miljöfokus på FB, just för att det är så hätsk stämmning och som du skriver är det vaccin och flour som skapar mest påhopp.

      Låter som att vi kör ganska lika. Hade nog kunnat blanda barnens fluorfria men vår egen ibland, särskilt med tanke på mängden vi tar, men eftersom storasyster spottar och fräser av mint så testar vi en barntandkräm nu.

      Vet att många gillar Kingfischers och säger att den ska vara rätt ”vanlig” i smaken, men vi testade och den gick inte hem vare sig hos mig eller maken. Såg nu att UnderbaraClara rekommenderade Urtekram så vi kanske testar den också, men annars känns det som att vi har gått igenom de flesta välrekommenderade.

      • Jag tyckte illa om Urtekrams, en jag har märkt en sak och jag har alltså testat oilpulling typ 2 ggr, som ett komplement till annan tandvård och efter det så tycker jag att munnen blir tillräckligt fräsch med fluorfria Kingfisher, innan var det lite sådär! Kan vara värt att testa! Det är inte ens hälften så vidrigt som jag trodde det skulle vara =)

      • hehe nä det är en no poo grej, Ayurvediskt tror jag. MAn tar typ en msk olja (kokos och sesam verkar vara favoriter) och sköljer runt i munnen i 20 min. JAg trodde det skulle vara vidrigt men bara hälften så mkt som det faktiskt var. Tänderna blev en nyans ljusare med. Men förstår o det inte är för alla..

  2. Åh, det här är så svårt tycker jag. Läste senast Underbara Claras inlägg i ämnet och började fundera igen. Idén om att köpa eltandborste som borstar bättre tyckte jag var bra, tror att E hade gillat den också för just nu är tandborstningen en kamp. Vi gör som ni, varvar fluor med fluorfri. VI borstar med JacknJil på morgonen, och med Zendium på kvällen. På morgonen tycker jag att det är onödigt att ha fluor faktiskt, för när hon går på föris får hon antingen frukost eller frukt direkt hon kommer dit eftersom vi alltid lämnar vid de tiderna, därför passar det väldigt bra med fluorfritt då. Jag är inte beredd att ta bort fluoret ännu, varken för oss eller barnen, så länge vi äter kolhydrater i vår kost tror jag att det behövs. Hade vi däremot ätit lchf och aldrig några söta drycker, godis, frukt etc, hade jag känt mig ganska lugn med att ta bort det. Men äter man kolhydrater tror jag tyvärr att fluoret behövs. Mycket svår grej det här, och debatten är verkligen inte trevlig, precis som du skriver!

    • Kul att det är fler som kör som vi. 🙂

      Det känns som att det är så mycket starka åsikter i debatten att fakta aldrig kommer fram. Lite som jag upplever debatten om hemgjort gröt vs järnberikad också. Jag tänker t ex att det måste ju finnas andra ämnen i tandkräm som är tandvårdande än fluor (varför skulle annars ingredienslistorna vara runt 15 punkter långa), men har inte kunnat hitta nån info om det. Som debatten ser ut nu tycker jag att det läggs fram som att man antingen ska borsta med fluor eller så kan man lika gärna borsta med enbart vatten (om motpolen bara är den mekaniska rengöringen) Svårt helt enkelt…

      • Haha det där med gröten.. herregud. Nä vet ni, vi borde skaffa en sluten FB-grupp med människor som inte iof är rädda för att uttrycka en åsikt men som kan ta in att andra har en annan åsikt utan att gå i taket. Den gruppen vill jag vara med i… =)

  3. Läste på Early Retirement Extreme igår (men minns inte exakt var i bloggen) om tandhälsa mm. Där uttalade sig en tandläkare i kommentarena om det här med tandkräm. Han menade att det hade liten påverkan på tandhälsan. Han menade att den mekaniska borstningen och framförallt tandtråden var det viktigaste. Sedan var det viktigt att undvika småätande och att inte dricka och äta så mycket sött. Tandkräm ansåg han oviktigt i sammanhanget.

    Ett annat tips man fick där var att ibland skölja munnen med väl utspätt bikarbonatvatten för att sänka syrahalten i munnen efter måltid. Man kunde också borsta lite lätt med pyttelite bikarbonat men inte för ofta då det visserligen tar bort missfärgningar men också sliter på emaljen om man använder det för mycket då det är så enormt effektivt. Dessutom är det ett salt och kan ge ökat blodtryck om man använder det för ofta. Alltså: Bikarbonat är bra och effektivt, så effektivt att man ska vara oerhört försiktig med det!

    Slutligen…på tal om bikarbonat och dess effektivitet. Testade bikarbonatbad för ett tag sedan. Jag blandade nästan 1 dl i badkaret och låg i badet en timme. Det skulle vara lugnande. Om det var lugnande!!! Jag hade svårt att ta mig upp och en timme efteråt var jag fortfarande helt tung i kroppen. Enorm effekt. Alltså: Bada inte bikarbonatbad på morgonen om du vill få en effektivt använd förmiddag! 😉

    • Intressant att höra om tandläkarens uttalande.

      Ja, bikarbonat ska väl vara bra till det mesta. 🙂 Kanske skulle testa att borsta med pyttelite på storasyster, då hon fått missfärgningar på några tänder efter en antibiotikakur (det är tydligen vanligt). Känns visserligen läskigt om det sliter på emaljen, men det skulle ju i sådana fall vara nån enstaka gång.

  4. Vilket bra inlägg! Jättebra med tips ifrån andra också! Vi har också funderat men inte alls vågat ta steget – det känns så jobbigt om det skulle faktiskt inte skulle vara bra… Däremot så håller jag med Lina om att vi som inte äter och dricker sötsaker så borde det inte behövas fluor?!?
    Våran barn-tandläkare har sagt nej till barntandkräm utan anser att barnen ska ha vuxensorten men väääldigt lite.
    Jobbiga beslut att ta 🙂

    • Det där med barntandkräm är delat har jag förstått också. Vår med vaniljsmak var jag tvungen att beställa på nätet för i butiken fanns det bara mint. Förstår att tanken är att vänja barnen vid vuxensmaken och att tandkräm inte ska kopplas till godis. Samtidigt tycker jag – varför inte om det hjälper barnen att borsta ordentligt? Vi har just nu en ganska smärtfri borstning med en storasyster som villigt gapar och gärna provborstar själv, men jag vet att det skulle vara ett helt annat ljud om vi försökte borsta med tandkräm med mintsmak.

      • Ja, det viktigaste är att tänderna blir borstade, håller med! Vågar nog göra som fler av er; att byta ut morgonens tandkräm – vi får se hur det går med helt ny smak 🙂

  5. Jag borstar för tillfället med vatten på morgonen på L och barntandkräm med flour på kvällen. Vill ha en flourfri tandkräm till morgonen, men den måste ju passa lilla damen också…
    (Är dessutom lite sur för att mitt balsam bytt ingredienser/fått bannor för att inte redovisa allt, så nu står det på separat lapp att den innehållet både linalool och limonene)

    Hoppas på fler inlägg.

    Kram

    • Som sagt kan jag rekommendera Jack N’Jills om du letar efter en bra fluorfri tandkräm.

      Kul att du gillade inlägget, ska försöka få till fler i samma stil. 🙂

  6. Jag är också lite kluven, så just nu borstar jag med fluor på kvällen och utan på morgonen (eco cosmetics). Till dottern som är 1 månader har jag köpt urtekram. Den är helt vit i färgen, och har rätt bra pris om jag minns rätt. Hon verkar gilla den massor! Den har nån fänkålssmak och smakar sött. Känns bra att ha det såhär för tillfället iaf 🙂
    Som du köper jag acta, mest för att den är svanenmärkt.

    • Bra att du hittat en tandkräm som dottern gillar, det känns som en viktig punkt i att kunna få borsta över huvud taget. När vår första var så liten körde vi också bara med fluorfri, det är ganska nyligen som vi börjat med fluor faktiskt.

  7. Jag är tandläkarbarn och oavsett hur mycket jag läser så vill jag ha flourtandkräm, typ. Trots elborste. Acta till de stor och zendium till den lilla. Men jag har inga problem att respektera att andra gör andra val och är gärna med i den FB-gruppen 🙂

    • Vad trevligt med någon som kan acceptera andras val, det verkar tyvärr inte vara så vanligt… 😉 Jag har heller inga problem med att vissa vill ha fluor och andra inte, men orkar bara inte med debatten som jag mer tycker handlar om påhopp och starka åsikter och väldigt lite om fakta. Jag skulle hemskt gärna läsa på lite mer om det här, men de flesta länkar jag sett hänvisas till i grupperna har varit antingen långa avhandlingar på engelska eller känts oseriösa. Jag skulle bara vilja ha lite ordentlig fakta, paketerat på ett lättläst sätt med en seriös avsändare. Från tandvårdens håll (där jag tycker att jag borde kunna hitta den) känns det mer som ”kör på fluor, det är bäst” men ingenting om varför, om övriga ingredienser i tandkräm eller om den mekaniska borstningens betydelse. När det gäller det senare känns det mer som att vissa säger att ”bara du får på tandkrämen på tanden så är det ok” och vissa säger att det viktiga är att borsta borsta borsta. Jag som inte är så insatt vet helt enkelt inte vad jag ska tro (vilket är varför vi kör en kombo av fluor och utan).

      Långt svar… Vad jag ville komma till att har du som tandläkarbarn tips på var jag kan hitta ordentlig information så får du gärna länka.

      • Mamma förordar eltandborste och i övrigt god munhygien (tråd, mellanrumsborstar osv), själv slarvar jag mkt mer än vad som vore bäst… Vet inte riktigt när det funkar att introducera eltandborste (och då är det ju plast istället…), men tänker att det nog mer är fem-sex år en tre som är vettig ålder. Vad kör ni för borstar till barnen? Jag ska diskutera tandkräm mer med mamma vid tillfälle. Jag uppskattar verkligen inte de som är så saliga på sin egen tro att de måste tvångsansluta andra… Personliga val och val som påverkar både vuxna och barn men inget som gör någon till bättre eller sämre människa/förälder beroende på fruktval/nappflaskval/medicinval. Jobbar med familjeutredningar och det sätter det hela i ett ytterligare perspektiv…

      • Vi kör på Jack N’Jills tandborstar till barnen. Köpte först bambutandborstar i barnmodell men tyckte att det var så stora så de använder jag själv istället. Storasyster har också en barntandborste från TePe som vi använder också, hon fick den hos tandläkaren. Har inte funderat på eltandborste än men känner som du att det får bli senare i sådana fall.

  8. Min dotter har mest provat matbutikernas tillbud. Men hon har mest kört på Zendium då dess första ingrediens inte var socker som.i de andra. Sen har den en mildare smak, de andra smakar så otroligt sött! Nu bor vi i Thailand, här vet jag inte vad innehållet är men den hon har nu är inte söt men smak av jordgubb fast en äcklig jordgubbe i mitt tycke men hon gillar den iaf så vi kör på den. 🙂

    • Har inte ens tänkt på att kolla efter socker! Kunde inte ens tänka tanken att det kunde finnas med som ingrediens… 😦

      Bra att ni hittat en tandkräm som hon gillar, det är det viktigaste tänker jag.

  9. Hej!
    I egenskap av en sån som ägnar dagarna åt att laga tänder på både barn (som många gånger kommer med värk pga hål) och vuxna, är jag ganska partisk i frågan om en ska använda fluorfritt eller ej 🙂
    Huruvida fluor förhindrar karies är sedan länge fastställt i otaliga studier men det vet nog dom flesta. Fluor är mycket riktigt giftigt, i mängder som vida överskrider de som finns i tandkräm. Och, faktiskt, i för stora mängder (även de ämnen i fluorfri tandkräm!) är ju allt giftigt.
    Det finns ju mängder med studier på fluor, den här sidan (som förvisso är på engelska och främst svarar på fluoriderat vatten vilket dom gör i USA) skriver om fakta och myter kring fluor: http://www.ilikemyteeth.org/ på ett väldigt lättfattlig sätt. En seriös sida där allt är fakta och inte lösryckta påståenden. Finns säkert fler men jag gillar den sidan väldigt mycket.
    Om en nu väljer att undvika fluor är det helt rätt tänkt att använda fluortandkrämen på kvällen snarare än morgonen. Och självklart undvika att mata kariesbakterierna med socker 🙂
    Lycka till!

    • Tack för din kommentar. Jag gillade sidan du länkade till, bra strukturerad och med mycket info, men hade dock önskat att den hade grundat sig på tandkräm istället för flouriderat vatten. Tänk om vi kunde få någon liknande informationsrik sida på svenska som faktiskt lyfter upp ifrågasättande också?

  10. vi borstar bara på kvällen…och använder flourfri tandkräm…kan man inte gurgla med flour då och då bara som komplement?

  11. Åh vilket bra inlägg och vilken trevlig ton genom hela tråden! Om ni redan startat en FB-grupp är jag hemskt gärna med i den.
    Jag har precis samma huvudvärk som ni andra; fluor eller ej. Även jag har läst en del och håller med, det är svårt att bilda sig en uppfattning om fluorets egentliga skador/positiva egenskaper. Är det bara om man sväljer det som det är farligt eller tas lika mycket upp av slemhinnor o.d.? Är det bara på USA´s dricksvatten det har gjorts forskning eller gäller det även tandkrämerna? Och som du sa, Ekomammaistan, vad gör alla övriga ingredienser för nytta?
    Vi kör med eltandborste och Jåsön’s Kids only! med mild jordgubbssmak, den är även fri från SLS och saccariner. Att vi började med fluorfritt var mycket pga vår sons autismdiagnos som han fick för ett drygt år sedan. Idag är han fyra år och sväljer tandkrämen eftersom han inte förstår ordet spotta, och då känns det lite bättre att det han sväljer är naturliga ämnen, förutsatt att tänderna blir rena naturligtvis. Och det är väl här jag är kluven, BLIR det tillräckligt rena? Vi var hos tandläkaren idag och jag fick försvara mig inför tandläkaren med att fluoret kan skada både inlärning och ge sömnstörningar samt att autistiska barn har svårare än andra att rensa ut gifter ut kroppen. Kände mig samtidigt som en idiot eftersom jag inte vill komma tillbaka med en massa hål om ett par år. Nu kommer vi förmodligen bli remitterade till Eastman Institutet, men det är en annan historia.
    Men är det någon som känner till om det tillverkas någon tandkräm som innehåller det braiga fluoret; Kalciumfluorid (allt fluor man talar om är ju Natrium-/Soduimfluorid)? Jag hittade nån sida som sålde ett Tandpulver gjort på kalcuimfluorid som man doppar tandborsten i.
    http://www.ph-halsa.se/products/13
    Nån som har testat?
    Annars har även jag varit inne på att blanda, fluorfritt på morgonen och fluor på kvällen.
    Tar tacksamt emot alla tips!

    • Det finns ett flertal grupper på Facebook där medlemmar kan diskutera miljövänlighetsfrågor och ekolivsstil, men jag är inte superaktiv i någon av dem. Vissa är mer hardcore än andra så kolla in lite olika och se vilka du gillar.

      Har inte koll på kalciumfluorid, kanske skulle läsa på om det…

  12. Hej! Såg att det här är ett gammalt inlägg och vet ju inte hur du resonerar idag, men jag hörde ett inslag på p4 i måndags där en forskare berättar om fluor i (barn)tandkräm, som jag tyckte var väldigt bra! Kortfattat så är det så himla stora mängder fluor som barn (och vuxna) behöver få i sig för att det ska bli farligt, så det är inget i vi i Sverige behöver oroa oss för (ett barn på 10-12 kg behöver svälja en hel tandkrämstub för att få en reaktion i form av illamående, som alltså är en första reaktion, inte ens då är det alltså något livshotande). För mig kändes det tryggt att höra det inslaget! Hittade en länk till hela programmet så om du vill kan du ju lyssna, hittade tyvärr inte just det inslaget men tror att det var runt kl 13.30, så hyfsat tidigt i programmet http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/780725?programid=2151

    • Ja, det är ju ett tag sedan nu. Vi kör visserligen fortfarande på samma koncept, men att vi numera borstar oftare med den med fluor och planerar att snart gå över till den helt till storasyster eftersom hon lärt sig att spotta.

      Jag tycker dock fortfarande att det är sunt över att fundera vad vi ger våra barn, och att göra medvetna val.

Lämna en kommentar