Barnfamilj utan bil: Utflykter och semester i Sverige

utflykt

Vi har ingen bil vilket väcker en del frågan från andra barnfamiljer som undrar hur vi gör när vi handlar, lämnar och hämtar samt hur vi ordnar sommarutflykter och resor. Jag har tidigare skrivit om vår vardag utan bil, så här kommer lite info om hur vi gör när vi semestrar i Sverige:

De två senaste åren har vi tillbringat våra semestrar i Sverige, och det betyder att vi både gjort en hel del utflykter på hemmaplan, rest till och från lantstället, samt rest lite i landet.

Semester på lantstället

En del av semestern brukar vi tillbringa på min familjs lantställe i Roslagen. Som tur är går buss hela vägen och det brukar funka bra. Resan tar då cirka 2,5 timme från dörr till dörr. Utmaningen är att packa lätt, men det mesta finns i huset och jag och maken har även en del kläder där ute just för att vi ska slippa packa så mycket. Det är mest barnkläder och lite hygienartiklar (en del har vi redan där) som vi behöver packa. När vi reser med bussen så tar vi alltid lillebror i resevagnen eftersom dubbeldäckarna som kör till Norrtälje endast har plats för 1-2 vagnar. Att ha en lättfälld vagn har flera gånger räddat oss från att bli kvarlämnade på busshållplatsen.

Ett annat sätt att ta oss dit är att vi åker med min mamma när hon tar bilen. Det blir lite trångt att sitta tre vuxna och två barn men det funkar oftast bra tycker jag. Mamma har inte en så stor bil men det funkar eftersom jag är liten och sitter helt ok mellan barnen i bak. Dock måste vi fortfarande packa lätt eftersom min mamma inte kommer och hämtar oss utan vill att vi tar oss hem till henne. Som tur är förvarar vi våra bilbarnstolar hemma hos henne, så vi behöver bara ha med oss packningen. Om vi åker både dit och hem med bilen så brukar vi dessutom oftast lämna vagnen hemma hos henne eftersom vi har en extravagn ute på lantstället.

Det har även hänt att vi lånat mammas bil för att åka till landet själva, men i och med att min mamma åker dit nästan varje helg så har det inte blivit så många gånger.

Att ta sig till och från lantstället utan egen bil funkar alltså rätt så bra för oss. Det som kan vara knepigt är att anpassa sig efter busstider, eller efter när min mamma vill åka, men jag tycker att det ofta funkar rätt smidigt. Vi tar dock sällan bussen över en helg på grund av restiderna, så de gånger vi åker ut över helgen är de gånger som vi åker med min mamma i bilen. Jag tycker nog att det skulle vara svårare att klara sig utan bil på plats. Det går buss till närmaste affär som ligger en mil bort, men den går inte särskilt ofta. Nu är min mamma i princip alltid på plats med sin bil då brukar vi handla tillsammans, och vi kan även låna den om vi skulle vilja göra någon utflykt. Det har även hänt att mamma lämnat bilen på landet när hon börjat jobba igen och vi fortfarande haft semester, då har hon sedan tagit bussen ut igen på helgen. Ibland kan det kännas jobbigt att inte bestämma själva utan att vara beroende av min mammas planer, och det har faktiskt hänt att våra planer krockat med hennes, men det är enstaka gånger och det hela funkar oftast väldigt bra.

Utflykter i stan

När vi är i stan på semestern så gör vi en del utflykter. Vi brukar besöka parker och badplatser som ligger lite längre bort, eller museum om det är dåligt väder (som det varit en hel del av i år). Vi bor ganska bra till kollektivtrafiksmässigt så resorna blir sällan långa oavsett var vi åker och vi har även möjlighet att cykla om det är kortare avstånd. I stan saknar vi sällan bil, men visst händer det att vi valt bort utflyktsmål som varit krångliga/tagit lång tid att ta sig till kollektivt.

Oftare saknar jag nog dubbelvagnen som vi sålde för ett år sedan. Storasyster behöver ju inte åka vagn egentligen, men just när vi varit på utflykt en del dag och båda är trötta så kan det bli en del bråk om vem som ska sitta i vagnen. Samtidigt saknar vi inte dubbelvagnen i vardagen så det känns ganska omotiverat att skaffa en nu när storasyster är 4,5. Och tur i oturen så har vi väldigt kvällspigga barn för det har hittills inte hänt att bägge somnat trots att vi kommit hem från utflykter och resor ganska sent.

utflykter_vagn

Lillebror sover i resevagnen, på ena bilden på busstationen på väg till lantstället, på andra vid ett besök på Skansen.

Resa längre i Sverige

I sommar har vi även gjort lite resor runt om i landet för att hälsa på vänner och släktingar. Vi har då rest med tåg vilket jag tycker är ett bra sätt att resa. Det är verkligen så jag föredrar att resa med barn eftersom det ger möjlighet att röra på sig och det finns toalett och möjlighet att äta på plats. Som alltid med kollektiva färdmedel så gäller det att packa lätt men vi är ju vana så det är sällan ett problem. Då är det knepigare när besöksmålet ligger en bit bort och vi behöver bli hämtade med bil av dem som vi besöker. Jag har alltid säkerställt att familjen har bilbarnstolar (ofta har de barn i samma ålder som oss), och har tänkt att det räckt, men tyvärr har det blivit fel flera gånger. Jag vet att många tänker att ”det är ju en kort resa” och att vissa till och med låter sina barn åka stollösa korta sträckor, men jag vill alltid att mina barn ska sitta säkert. Jag tycker också att det är svårt att komma med invändningar när det visar sig att personerna vi besöker själva låter sin tvååring åka framåtvänd, men jag inte tycker att det känns ok. (NTF rekommenderar att barn upp till fyra-fem år ska sitta bakåtvända.) Eller som i det fall stolens fästremmar visade sig vara lite löst fastknutet eftersom fästanordningen inte funkade… Det här problemet är nog det som skulle få oss att hyra mer bil, samtidigt som jag tycker att det är synd eftersom jag annars tycker att tåg är toppen.

Hyra bil?

Som det kanske framgår så hyr vi bil extremt sällan. En anledning är att det är krångligt logistikmässigt när våra bilbarnstolar står hemma hos min mamma eller på lantstället eftersom det är dit vi oftast åker. I sommar hade vi till exempel faktiskt lite planer på att hyra bil och ge oss iväg över en helg, men då hade våra bilstolar redan rest ut med mamma till landet i väntan på att vi skulle komma ut med bussen veckan efter. Vi inser att om vi ska hyra bil oftare så behöver bilstolarna stå hemma hos oss och då kommer vi att behöva hyra bil även för att ta oss ut till landet. Det gör att varje vistelse på landet kommer att bli en kostnad för oss vilket ju inte är fallet när vi åker bussen. Alternativet är ta två bilbarnstolar på bussen mellan oss och mamma, ha bilbarnstolarna hemma hos mamma och hämta upp dem när vi hyr bil eller helt enkelt ha dubbela uppsättningar bilbarnstolar, men inget av de alternativen känns särskilt lockande.

En annan anledning är att det bara är jag som har körkort i vår familj och jag skäms för att erkänna det, men jag är faktiskt lite körrädd. Jag blev påkörd när jag lånat mammas bil för cirka tio år sen och kom liksom aldrig riktigt igång efter det. Sedan har situationen förvärrats eftersom jag kört så sällan de senaste åren, bara på lantstället ett par sommarveckor per år, och då blivit mer och mer ovan vid vissa körsituationer. Det känns galet att jag för tio år sedan lånade bilen av mamma och körde mitt i stan själv och nu tycker jag att det är läskigt att köra hem bilen från hyrstället… Jag inser att jag behöver öva upp körningen igen, och det är en anledning för oss att börja hyra bil oftare. Vi har också diskuterat att kolla upp bilpoolar i området. Maken håller på att ta körkort så förhoppningsvis kan vi dela på körningen snart vilket jag tror kommer underlätta.

Att resa utomlands

Jag har valt att koncentrera det här inlägget till resor i Sverige, eftersom utlandsresor för de flesta innebär att hyra bil om behov finns snarare än att ta med egen. Men jag tänkte kort nämna hur vi gjort för att ta oss till flygplatsen på de utlandsresor vi gjort. Vi gjorde en semesterresa utomlands nyligen och då kom frågan upp hur vi skulle ta oss till Arlanda. Vi har helt enkelt tagit flygbussen. Den går precis vid vår närmaste tunnelbanestation så det är supersmidigt.

Hela familjen

En sak som jag inte nämt är att ovanstående för oss handlar om att ta oss iväg hela familjen. Än så länge har vi inte kommit så långt att en av oss vuxna själv tar sig iväg på utflykter/reser till landet med bägge barnen. Om så skulle varit fallet tror jag att vi hade haft större behov av bil. Vi känner dock att vi oftast haft behov av att vara två vuxna på utflyktsmålet när bägge barnen är med så det har inte varit ett alternativ att fundera på. Däremot har jag åkt iväg med ett av barnen och då har ovanstående ressätt funkat bra.

Generellt tycker jag alltså att vi klarar oss bra utan egen bil. Det kräver lite mer logistik och planerande och det kan vara svårt att ta sig iväg spontant, även för en så kort utflykt som ut till lantstället. Det har hänt att vi fått avstå från att hälsa på vänners lantställen för att vi inte kunnat lösa det med bil och bilstolar. Samtidigt det ett fåtal gånger det har hänt att vi känt oss begränsade och det är inte ett alternativ för oss att skaffa bil, eftersom vi inte behöver den i vardagen. Dock tror jag att vi ganska snart kommer att komma till en punkt där vi börjar hyra bil mer istället för att åka buss eller tåg, både för smidighetens skull men också för att jag behöver öva på att köra. Det gäller dock fortfarande enbart för utflykter och semesterresor och för dessa tillfällen är det fortfarande ett bra mycket mer ekonomiskt alternativ att hyra bil än att äga en.

5 reaktioner på ”Barnfamilj utan bil: Utflykter och semester i Sverige

  1. Några reflektioner.
    – Lastcykel är grymt bra. Löser det mesta inom ca 2 mils radie för oss.
    – Sunfleet är bra då man kan vara medlem och använda det både där man bor och dit man ska resa som anslutning till tåg (löser dock inte bilbarnsproblemet)
    – Vikcyklar är grymt bra som komplement till tåg. Finns vikcyklar med extra sadel för barn. Med två vikcyklar och två extrasadlar kan man resa flexibelt med tåg.
    – Taxi är ett alternativ för oss istället för släktingar som vill skjutsa utan riktig barnstol. En extra bilbarnstol kostar 50kr utöver normala priset.

    Har ni något bra tips på förvaring av bilbarnstolar? Jag skulle gärna vilja hänga upp dem i förrådet på något bra sätt.

    • Tack för tips! Framför allt var det ju smart att ta taxi i anslutning till tåget, det hade jag faktiskt inte ens tänkt på.

      Tyvärr har jag inga smarta tips för förvaring av bilbarnstolar. Vi förvarar ju våra hos min mamma och hon har de inte i förrådet utan stående i ett rum hon inte använder. Kanske får återkomma när vi behöver förvara våra hemma hos oss.

  2. Vilket bra inlägg du formulerat! Vi har ungefär samma problem och samma lösningar som er 🙂
    Var med i en bilpool (sunfleet) 1,5 år efter att jag tagit mitt körtkort (nu 2,5 år sedan) för att jag skulle hålla körningen uppe och inte bara ta kortet och inte köra något. Då använde vi bilen för att storhandla (blev bara dyrt och krångligt, det har vi slutat med helt) åka och hämta saker på konstiga, oflexibla ställen, typ tullen och dylikt. Åka på skogsutflykt till ställen dit inga bussar går samt åka hem till vänner som bor en bit bort. För ärenden i stan är sunfleet toppen! Men så fort det rör sig om lite längre stäckor (typ 10 mil) är det billigare med hyrbil.
    När vi var borta lite längre hyrde vi alltid bil under sonens första år. När han började röra sig mer och ville krypa och gå hela tiden fick vi sluta med det, tåget går så sjukt mycket snabbare om man slipper stanna vid varje avfart.
    Den enda gången jag saknar bil är när vi vill ut i skogen, ut på landet eller på loppis. Till exempel blev det ingen jordgubbsplock i år alls eftersom vi inte hade någon bil och vi inte ville hyra en bil för denna lilla tur. Alla andra gånger är det bättre med tåg, cykel, buss, eller att bara gå till en närmre affär 🙂

    Förvaringen av bilstolen tycker även jag är ett gissel. Bra att ni kan ha dem hos din mamma. Här agerar vår läsplats åt grynet men vacker är den ju inte. Hade helt klart hellre haft en riktig fåtölj till honom om jag fick välja men stolen är ju så stor och otymplig så den får inte plats någon annan stans än mitt i rummet.

    • Ja, det låter ju som att vi har ungefär lika behov av bil. Men tråkigt att höra att det inte lönar sig med bilpool för utflykter längre än 10 mil, då blir det billigare för oss att ta hyrbil ut till lantstället. Jag tycker att det här med bilpool verkar så smidigt (men jag kanske ska återkomma när vi provat.)

      • Det var ganska smidigt när vi väl lärt oss hur allt fungerade men också lite störigt att behöva bestämma exakt tid att lämna bilen för att inte behöva betala massa extra. Tänker att det kanske lönar sig om man ofta har ärenden i stan och byter egen bil mot bilpool men för oss som aldrig ägt en bil kändes det lite dyrt. Dessutom bor vi två kvarter från biluthyrningen…

Lämna en kommentar