Era bästa linstips, tack

linser

Häromdagen organiserade jag lite i skafferiet och insåg då att det var himla länge sedan vi åt något med linser i. Maken lagar en väldigt god linsgryta med kokosflingor som vi äter lite då och då, men annars är det väldigt ont om den varan. Eftersom det var så himla lyckat att fråga om era bästa fisk-recept så tänkte jag testa med en favorit i repris – så kommentera gärna med era bästa rätter som innehåller linser!

12 reaktioner på ”Era bästa linstips, tack

  1. Min man (som lagar i princip all vår mat) har i framförallt röda linser i de flesta soppor och grytor vi gör, för att dryga ut köttfärssåsen eller reda en fisksoppa. Sedan äter vi ofta linser som bas i sallader istället för salladsblad!

  2. Jag brukar göra en matig sallad med röda linser, couscous, avokado, tomat, rödlök och fetaost. Ringla över en god olivolja och salta/krydda efter behag. Superenkelt och gott! Går att variera efter humör och vad som finns hemma.

  3. Jag har 36 favoritrecept med linser på min blogg:-). Alla veganska. Du får kika in och se om det är någonting som låter lockande. Spontant skulle jag nog säga alla indiska linsgrytor (typ dhal i olika former), men det beror nog på att jag är barnsligt förtjust i indisk mat. Och röda linser. Min favoritbaljväxt:-).

  4. Vad svårt att välja ut några favoriter! Jag som fullkomligt älskar linser ska dock göra mitt bästa. Belugalinser är min favorit att använda i sallader men den kan ersättas med de billigare puylinserna eller gröna linser. Var då jätte noga med att inte koka sönder dem. Här kommer mina topp 3:

    Rubinröda rödbetsbiffar med linser
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/09/rubinroda-rodbetsbiffar-med.html?m=0

    Bedårande belugalinser med ugnsrostad sötpotatis
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/09/en-flort-med-mellanostern.html?m=0

    Veganska tacos med limelinser (såååå goda!)
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/03/lime-linser-och-tacos-i-en-varig.html?m=0

  5. Jag har svårt för linser så har inga tips. Men skulle gärna få receptet på den där grytan med kokos. Jag ÄLSKAR kokos så kanske kan det vara nåt för mig.

  6. Pingback: Flyttpaus | Ekomamma i stan

  7. Min vanligaste vardagssoppa har en grund av två-tre potatisar, en gul lök och någon dl linser. Sen tar du den grönsak dom det är säsong för eller som är på extrapris. Broccoli och blomkål är vanligast förekommande i mitt hem. Mixa och smaka av med örtkrydda. Lite buljong också kanske. Jag tillsätter linser och potatis till alla mixade sopprecept (morot, pumpa osv) – det gör soppan krämig, mättande och nyttigare, som om du hade slängt i ett paket grädde typ. Fast nyttigare och bättre för miljön.

  8. Om ni har kokboken Annas mat av Anna Bergenström (finns garanterat på bibblan annars) så finns det en soppa i den som heter Pronotis linssoppa. Den tycker jag jättemycket om!

Lämna en kommentar